onsdag 29 maj 2019

League of Dragons

Så blev det dags för sista boken om Temeraire, och jag var så bekymrad för den kommande separationsångesten jag skulle få. Men märkligt nog blev den inte av? Kanske för att den här sista boken inte är den bästa i serien, och för att det liksom inte blir något nytt av någonting utan mer ett ganska segt slut. Jag blev färdig med draknapoleonkrigen och kunde vinka adjö av Temeraire och kapten Laurence i deras vidare - och troligen ganska lugna - liv.

Genom hela serien har det här krigandet mot Napoleon med skildrande av olika slag och obegripliga fightingscener med drakar i luften varit det jag faktiskt hade kunnat vara utan. Jag har mest skummat igenom de delarna, och koncentrerat mig på allt det som händer i mellan, på drakdialoger, drakrelationer, drakhumor och så Temeraire-Laurence-förhållandet. Själva drak-såpoperan som detta blivit med alla små och stora karaktärer som följt oss genom alla nio böcker. Men krigandet? Njae... Och av alla böckerna i serien så innehåller den här mest av just det. Napoleon ska ju besegras, även i denna alternativa drakar-som-flygvapen-historieskrivning. Så det är trupprörelser, generaler och arméintriger, bomber och attacker, sida upp och sida ner, och jag skummar tills jag kommer till de göttiga bitarna som känns som alltför få: när Temeraires och Iskierkas ägg kläcks, givetvis under de värst omständigheterna som tänkas kan, eller när de engelska drakarna författar en motion till parlamentet om drakarnas rättigheter. Sånt. Eller när Temeraire och Iskierka ganska snabbt blir lite överväldigande av hur deras avkomling bär sig åt och vad hon kan göra, och hennes åsikter...!

Hursomhelst. Jag är klar med alla nio böckerna. Det känns fint.

Titel: League of Dragons
Serie: Temeraire #9
Författare: Naomi Novik
Utg år: 2016
Förlag: Voyager
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar