söndag 19 mars 2023

Nordens herrar

Jag fortsätter med min läsning om Uhtred i 800-talets England, och den här tredje boken gillar jag minst lika mycket som den andra i serien, den med kung Alfred i träsklandet om vintern.

Uhtred är inte nöjd med kung Alfred. Han är ytterst sällan det, men nu får det banne mig vara nog. Tack vare Uhtred (alltså, ja, det var ju en hel del andra människor med också men mest tack vare Uhtred) så vann Alfred ett stort slag över danskarna, och är nu åter kung över Wessex och inte bara över en by i ett lerigt träsk. Men har Uhtred fått någon belöning, evig ära och berömmelse för detta, då? Nä! Han har fått ett stycke mark mitt ute i ingenstans. 

Så när Uhtred beskådat sitt stycke mark ett tag så tycker han att hans framtid i stället nog ligger uppe i norr, och att besegra de där "nordens herrar" varav en är farbrorn som snott Bebbanburg, Uhtreds arvsrätt, och en annan är den som haft ihjäl Uhtreds danska fosterfar Ragnar samt tagit dennes dotter Tyra till fången. Så Uhtred rider norrut, och börjar med att (via bråk) släppa ett antal trälar friar från fångenskap. En av dessa blir kung av Northumbria. Alltså, inte bara så där, det är rätt komplicerat och inbegriper mycket politik och givetvis är Uhtred inblandad, och lika givetvis är det ett antal tröttsamma präster som ska lägga sig i och prata om Guds vilja. 

Nå. Rätt vad det är har Uhtred blivit förrådd - och såld som träl. Och en ganska stor del av den här boken är han alltså träl och ror ett danskt skepp hit och dit i världen (han vet själv inte var de är riktigt, han bara ror). Han längtar hem. Han längtar efter hämnd. Han sliter ont. Och det låter ju inte så där himmelens kul att läsa om - men det är det. Och eftersom den här serien är sisådär tretton böcker lång så kan vi ju inte ha en Uhtred som trälbunden ror hit och dit genom hela bokserien - nej, han blir såklart befriad. Och det är också kul att läsa om. Och om hur han tar tag i de där "nordens herrar".

Jag gillar att läsa om 800-talets England, och jag gillar att läsa om Uhtred. Så jag läser vidare.

Titel: Nordens herrar
Serie: Uhtred #3
Författare: Bernard Cornwell
Originaltitel: The Lords of the North
Översättning: Leif Jacobsen
Utg år: 2010
Förlag: Bazar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar