onsdag 26 juni 2019

Projekt Gemini - Ett annat jag

Den här boken börjar bokstavligen med en smäll. En fruktansvärd smäll, med en bomb i en väska, och den som bär väskan är en ung kvinna i Stockholm, Malin. Hon omkommer omedelbart, och sedan handlar den här boken om hennes bästis Amanda.

Vi anar nämligen snart att den där bombsprängningen inte var ett terrordåd - nej, den var tänkt att ha ihjäl Amanda. Varför? Jo, för att hon är en del av det projekt som styrs från Schweiz och heter Projekt Gemini. Att en torped av läskigaste, kallblodigaste typen reser världen över och mördar barn och ungdomar som ingår i detta projekt - de ska "städas bort". Varför? Det får vi veta. Liksom vi får veta att det världen över finns tvillingpar där tvillingarna inte vet om varandras existens, och där alla barn blivit adopterade. Amanda är också adopterad, och nu ska hon, moster Bim och kompisen Rasmus ge sig ut på en resa i Europa för att besöka barnhemmet i Rumänien Amanda kommer ifrån. Men resan blir något helt annat - den blir en jakt på hemligheter, på vad projekt Gemini är och vem som styr det. Och så förstås det där med att den slemme torpeden fortfarande är efter Amanda och ska "städa" undan henne.

Det här är en thriller för barn med högt tempo, många städer och mycket action, många hemligheter och många elaka människor (men fina också). Absolut kan den sättas i händerna på dem som vill läsa "spännande!" böcker. Men jag reagerar en hel del på det råa våldet i den, med sprängningar och mord som liksom bara hastas förbi och lastas på varandra utan att det får den tyngd jag tycker sådana hemskheter borde få ha? Det känns för mig så avtrubbat och känslokallt, och jag vill inte ha det så i en bok för barn.


Titel: Projekt Gemini - Ett annat jag
Författare: Carin Gerhardsen & Petter Lidbeck
Utg år: 2019
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 10-14 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar