torsdag 10 september 2020

Sixteen Ways to Defend a Walled City


Orhan är ingenjör, och det han gör bäst är att bygga broar. Det har han gjort i många år, och är nu överste i ingenjörstrupperna som bygger broar lite överallt i landet. Om politik och ekonomi och krigförande i stort vet inte Orhan mycket, mer än hur han ska bära sig åt för att skaffa resurser på de sätt som måste till i en av krig, politik och ekonomi korrumperad värld. 

Ändå är det Orhan som efter en serie dramatiska händelser i bokens början (piratöverfall på stad, bakhåll på armé, interna stridigheter i en stad och en kejsare som inte längre är vid sina sinnens fulla bruk - fast det är en superhemlig hemlighet) är den som måste se till att den stora huvudstaden klarar av den belägring den utsätts för. Först är det helt oklart vem fienden ens är (men den/de har samlat ihop en enorm armé och oändliga resurser), men det spelar inte någon roll så länge som denne elake fiende har fått för sig att Orhans stad ska intas, förgöras, brännas och förintas. Orhan är ingenjör. Han bygger broar. Men han kan också förstå sig på krigsmaskiner, explosioner, vattentillförsel och lite annat smått och gott, så han försvarar staden medelst uppfinningsrikedom, övertalning, lögner och envishet.

Det här är den sortens fantasy där det inte finns några magiska element, inga väsen som alver eller drakar eller ens några trollkarlar med grått skägg. Ingen vampyr, inga odöda. Det är helt "vanliga" skröpliga människor och deras relationer och makthunger det handlar om, och det är skrivet med ganska mycket humor på ett alldeles speciellt lakoniskt det-är-såhär-det-är-sätt av Orhan själv. Så fort jag kom in i det tyckte jag väldigt mycket om det och tänkte att wow! det här kan mycket väl bli en av årets bästa böcker för mig?! Och också wow! den här författaren har skrivit mängder av böcker, både under denna pseudonym och i sitt riktiga namn Tom Holt. Här ska läsas!
Fast sedan blev det lite för mycket av det, lite för upprepande av Orhans liksom oskyldiga smarthet och överlägsenhet, och när vi väl fick veta vem fienden var så tappade jag intresset helt. Jag läste ändå boken till slut - och sättet den slutade på gjorde mig riktigt förbannad. Så himla onödigt, och det är egentligen ingen lösning på någonting. 

Kanske jag ändå testar något mer av författaren, eftersom jag ju gillade boken i början, jag får se.

Titel: Sixteen Ways to Defend a Walled City
Författare: K.J. Parker
Utg år: 2019
Förlag: Orbit
Köp hos din lokala bokhandlare, eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar