onsdag 28 december 2022

Det sista kungadömet

En bokserie jag läste första boken i men sen aldrig läste vidare i fast jag egentligen ville är Cornwells böcker om England under 800-talet, serien om Uhtred. Det var länge sen jag läste (och då lyssnade jag, och hade stora problem med alla namn, både orts- och personamn, skrev ett inlägg om det här 2013) så jag har tänkt att "när jag väl tar tag i den där jämra Uhtred igen så får jag nog läsa om första boken i serien". Och så har jag sneglat på böckerna där de stått i biblioteken där jag jobbat.

I våras och somras spelade jag ett datorspel, Assassin's Creed Valhalla, som utspelar sig i precis samma miljö: England, 800-tal, med vikingar som härjar i ett land där det fortfarande finns gott om romerska byggnader (även om de flesta är ruiner). Och min karaktär i spelet, Eivor, stötte på diverse personer som var verkliga historiska personer: kung Alfred, Ivar the Boneless, Ubba Ragnarsson och många andra. Och jag kände ju igen namnen... hur?

Jo! Det var ju från Cornwells serie! Fattade jag nu, när jag var på biblioteket och på allvar tänkte ta tag i Uhtred-grejen. Jag bläddrade i första boken och där var de ju, alla namnen på de historiska 800-talspersonerna, fast nu var det Uhtred som träffade dem. 

Så nu läste jag om första boken, och gillade den mycket. Särskilt som jag nu läste den som pappersbok, hängde med i namn på personer och orter (även om orterna fortfarande inte heter som de gör idag, men nu kände jag dessutom igen dem från Assassin's Creed-spelet) och dessutom i översättning till svenska.  Uhtred tycker fortfarande att krig är det bästa som finns, att präster är fåniga och obegripliga, och att en man inte är någon man förrän han varit med om sin första sköldborg i ett slag - men nu kände jag samma fascination som i datorspelet: att få vara i den värld som är brytpunkt för så mycket: romartid, saxare, kristendom, asatro, vikingar som kan vara både plundrare och bosättare. Och den gode Uhtred är rätt rolig, sin krigsiver till trots, med sina anmärkningar om kung Alfred, rika människor och prästerskap.

Jag har lånat hem bok två i serien: Den vite ryttaren. Vad jag kan se finns det tretton böcker totalt, så jag får väl se hur länge jag vill fortsätta vara i Uhtred-land. (om det nu är han som är huvudperson serien igenom)

Titel: Det sista kungadömet
Serie: Uhtred #1
Originaltitel: The Last Kingdom
Översättning: Leif Jacobsen
Utg år: 2006
Förlag: Bazar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar