torsdag 29 december 2022

The Soulweaver + Daughter of the Ancients

2015 läste jag de två första böckerna i en fantasy-serie jag tyckte mycket om: Bridge of D'Arnath. Författaren Carol Berg lät oss få lära känna först Seri och Karon, och så småningom även Gerrick och många andra intressanta karaktärer, och följa dem i först deras egen värld och sedan en intilliggande värld. Världarna hölls ihop av en magisk bro, the Bridge of D'Arnath. I den ena världen fanns mest vanliga människor som på människors vis mest krigade med varandra, samt avskydde och var rädda för magi och jagade (och brände) magiker i rena häxprocesserna. I den andra världen fanns magi, och utövades av de flesta som bodde i den - men här fanns även några Sällsynt Onda Magi-Lorder som höll denna värld i skräck.

Här är mitt inlägg om första boken, Son of Avonar, och här är mitt inlägg om andra boken, Guardians of the Keep

Första boken slutade i en rejäl cliff-hanger, och andra boken tog vid precis där första slutade, och jag var glad att jag läste dem i rätt tät följd - det är rätt komplicerade världar och Carol Berg är inte en författare som skriver sina läsare på näsan utan man får tänka och klura ut rätt mycket på egen hand. Andra bokens slut var dock något mer tillfredsställande, så jag väntade med att läsa tredje boken ett litet tag. Och när jag återvände till Amazon för att köpa den till min Kindle - så fanns den inte längre att få tag på! Elände! Och så här var det i ett antal år - jag har verkligen letat efter böckerna i den här serien utan att hitta dem. Hela tiden har jag haft kvar The Soulweaver, bok 3, på min Amazon-önskelista - och så nu, i somras, så råkade jag se att den fanns igen! Hela serien har kommit i nyupplaga! Såååå glad jag blev! Jag köpte snabbt som ögat bok 3 och 4, men visste redan innan jag försökte läsa dem att nu hade det gått så många år att jag fick läsa om bok 1 och 2 för att ha en susning om vad som hade hänt och vem som var vem. Grejen är att de två första böckerna höll riktigt bra för en omläsning - de blev till och med ännu bättre eftersom jag nu hade en aning om vem som var vem och vad som egentligen hände i bok 1. Det här är en bokserie full av hemligheter, nämligen...

Ja, ja, jag vet, det här inlägget ska handla om bok 3 och 4 och jag har ännu inte ens börjat skriva om dem fast jag redan skrivit så mycket... Men grejen är att det inte går att skriva så himlans mycket om de två sista böckerna i serien utan att spoila det som händer i bok 1 och 2. Så det får bli lite rudimentärt- vad jag däremot kan säga är att jag verkligen tycker om den här serien. Den är riktigt bra! Hela vägen igenom!

The Soulweaver - handlar om hur det inte bara går att rädda en person från fruktansvärda fasor, så som gjordes med Gerrick i bok 2, utan att den personen blir förändrad och har många år eller ett helt liv på sig att försöka laga sig själv. Det Gerrick nu brottas med är allt det han vet om sig själv. Det han har gjort. Det han har sett. Kan han någonsin bli normal? Någon att lita på? Någon som vågar lita på andra? Det absolut finaste i den här boken är vänskapen mellan Gerrick och Paolo. Det absolut märkligaste i den här boken är platsen de mesta tiden vistas på - en tredje värld som är helt mystisk. 
Seri och Karon är såklart fortfarande med, och de två världarna sammanbundna av D'Arnath-bron.

Daughter of the Ancients är ännu mer Gerricks bok. Och nu blir han kär. Kär så det stänker om det- men är det i rätt person? Här dyker upp en ung kvinna som påstår att hon är dotter till kungen av D'Arnath - men denne kung dog för över tusen år sen så det är ju inte möjligt. Jo, säger hon, men jag har suttit i fångenskap i alla dessa år hos Mega-Onda-Magi-Lorderna av Zhevna. Nu när de är besegrade har jag äntligen blivit fri, och här är jag nu. Har det hänt något i världen sen sist jag såg den? 
Det är alltså denna "ancient daughter" som Gerrick blir kär i. Med eventuella världskatastrofala följder.


Titel: The Soulweaver + Daughter of the Ancients
Serie: Bridge of D'Arnath #3 och 4
Författare: Carol Berg
Utg år: 2005
Förlag: Roc


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar