onsdag 4 april 2018

Endsinger

Så kom jag då till avslutningen i Kristoffs The Lotus War-trilogi. Det är den sortens avslutning som inte lämnar några lösa trådar - det är bra! Det är också den sortens avslutning som tydligen kräver att alla ska slåss, fajtas, spränga, kriga, hugga ihjäl och allmänt stänka blod, hjärnsubstans och inälvor omkring sig. Och det är... alltså, jag har väl inget emot splatter, men det kan bli lite mycket? Lite trist att läsa om så-slog-hon-honom-där-och-då-gick-han-till-motattack-si-och-hon-attackerade-så-och-då-blödde-det-så-mycket-och-då-kom-någon-annan-och-blandade-sig-i-och-ville-slåss-och-meanwhile-på-andra-sidan-slagfältet-hände-det-här.... och ja. Det är nästan alltid så att jag skumläser igenom stridsscener i böcker pga de ger mig inte så mycket, och att avsluta The Lotus War krävde strider och strider och ännu fler strider så det blev en del skumläsande där.

Det är också den sortens avslutning som inte är trygg. Skrivet av den sortens författare som inte drar sig för att ha ihjäl även viktiga karaktärer. Klart man borde ha fattat när han i sin författarpresentation säger att han "doesn't believe in happy endings"....? Men jag... nä. Jag gillar inte det här slutet. Det är ett amen-va-faaan?!-slut. Nog sagt om det, pga spoilerrisken är överhängande. Och jag tycker nog att ni bör läsa den här trilogin, det är den värd. Jay Kristoff växer från lovande till mycket bra till fantastisk, och sedan gick han ju efter Endsinger vidare till att skriva ihop med Amy Kaufman, och då går det hela från fantastiskt till nya dimensioner av bra och fantastiskt i Illuminae Files...

Så: flyger Yukiko vidare på sin åsktiger Buruu i Endsinger? Klart hon gör! Blir Kin högste ledare (First Bloom) för alla i Lotus Guild, hans "Will be" från initieringsdrömsynen han fasat för i alla år? Tja, när boken börjar och han precis har förrått sina gamla "kompisar" i gerillagruppen Kagé så lutar det väl åt det hållet, va? Finns det fler åsktigrar här i världen? Jorå. En del av dem får till och med coola rustningar utprovade åt sig, och tycker det gör dem ännu snyggare. Får Hana reda på varför hennes enda kvarvarande öga är klart rosafärgat? Jepp. Är det bra? Ja, jo, ända tills det går åt fanders.
Hur många sidor kan det sprängas på och hur många liter blod kan flyta i en bok? Jag vet inte, tappade räkningen ganska snart. Kan marken och himlen och vattnet läkas från förgiftningen? Någonsin? Hela landet verkar ju mest bestå av en giftig svart sörja vid det här laget? Och vem eller vad är Endsinger? 

Som sagt: inga trådar lämnas lösa. Svar ges. Sen om det är de svar man ville ha är ju frågan.

Jag kommer definitivt läsa mer av Jay Kristoff, hoppas han skriver många, många fler böcker!

Titel: Endsinger
Serie: The Lotus War #3
Författare: Jay Kristoff
Utg år: 2015
Förlag: St. Martin's Griffin
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar