fredag 13 april 2018

Pride and Prejudice - med... eh... marsvin??

Igår var jag på föreläsning på Kulturen i Lund. Paulina Helgeson pratade i nästan en timme om Vem var Jane Austen?, och det var intressant och roligt.

(och Kulturen hade nu utställningen med kläderna från de olika filmatiseringarna av Austen-böckerna - vilket innebär att även jag nu har sett The Shirt, The Shirt, live. Fatta. Stor stund.)

En sak Paulina berättade om som jag bara kände att jag behövde kolla upp för det verkade helt fantastiskt var detta:

A Guinea Pig Pride and Prejudice. 

Jag har ju sett (men ännu inte läst) den där Stolthet-och-fördom-med-zombies, och någon med sjöodjur. Men med marsvin??

Jodå. Det finns en bok som heter så. En mycket förkortad version av storyn, och så med marsvin i huvudrollerna. Här är några bilder från boken, och så nedan till och med en trailer.








Vad väntar ni på? Köp! En nödvändighet i varje människas bibliotek! Det finns även andra marsvins-böcker i serien, Oliver Twist och Romeo och Julia, och så finns det Krig och fred med kaniner (Rabbit Warren Peace). En hel värld med små ulliga ting i stora klassiker. Hade ingen aning.


6 kommentarer:

  1. Det är nästan fusk, det här är ju böcker som omöjligt kan vara dåliga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Och det jag nu går och tänker är: Fasen att inte JAG kom på den här idén FÖRST...

      Radera
  2. Svar
    1. Ja! Tänk alla böcker man skulle kunna göra om på det här sättet! Till och med Therese Raquin skulle kunna bli kul....?

      Radera
  3. Haha, jag vet minst en kompis som jag verkligen skulle kunna köpa den till.

    SvaraRadera