måndag 25 juni 2018

Among others

Jag tyckte väldigt mycket om Jo Waltons viktorianska-drakar-relations-magi-bok Tooth and Claw och ville läsa mer. Den här är något helt, helt annorlunda. Den är lika välskriven som Tooth and Claw men den utvecklas inte åt det hållet jag nog ville och jag är osäker på om jag tycker särskilt mycket om den, faktiskt. Även Among Others är en oväntad kombination: tänk dig en tonårstjejs dagbok med funderingar över det här med kompisar, med killar, med sex och kroppen, med framtidsoro, med irritation över föräldrar och släktingar, och så att det mesta utspelar sig i engelsk internatskolemiljö 1979-1980. Sedan tänker du dig att den här tjejen läser otroliga mängder böcker, mest sf men även en del fantasy och filosofi, och att hennes dagbok även är en slags läsdagbok där hon skriver allt hon läser och vad hon tycker om det. Och sen... sen blandar du in faeries och en slags magi i det hela. "Magisk-realistisk-läsdagbok" kanske?

Den som skriver är Mori, eller Morwenna som hon egentligen heter. Vi får lära känna henne efter det att alla dramatiska händelser har skett, men vi får gradvis genom hennes dagboksanteckningar veta vad som har hänt: Mori har haft en tvillingsyster. När hon och systern var spädbarn stack deras pappa ifrån dem och lämnade mamman att ta ensam ta hand om dem. Hon var uppenbarligen sällsynt dåligt lämpad att göra det, och tvillingarnas barndom har tydligen inte varit bra alls. Morfar och mormor har varit ett stöd, och älvorna i ruinerna efter gruvverksamheten (de är i Wales). När tvillingarna var ca 14 blev deras mamma mer än skogstokig och något hände som slutade i katastrof. Moris syster dog, och själv är hon halt för livet. Och det är denna händelse som gjort att hon rymt från sin mamma, hittat sin pappa och av hans släktingar mer eller mindre tvingats börja på den internatskola hon avskyr och inte trivs på.

Alltså. Det här låter som en fantastisk story, och jag var sugen på att få veta mer om allt detta - vad som hände med mamman och systern, mer om magin, mer om allting. Men det som gör mig så besviken är att det får jag inte. Nästan inget alls. I stället får jag alltså veta allt, allt, ALLT om böckerna som Mori läser nu. Det är intressanta böcker, och jag har skrivit upp många titlar jag själv vill läsa, men jag ville ju veta mer om allt det där som hade hänt? Inte bara en utdragen litteraturdiskussion, och så en del om hur Mori vantrivs på skolan men så småningom hittar egna vänner utanför den (via en litteraturklubb på biblioteket, och ja: vi får förstås höra allt om vilka böcker de läser och diskussionerna kring dem). Klart att en sån som jag älskar att läsa om en annan boknörd, men för mig tar det (ja, faktiskt, det går tydligen) över för mycket och den här boken blir bara underlig. Vad vill den?

De magiska inslagen handlar mest om hur Mori vet att det finns magi och älvor, men att hon vägrar att befatta sig med magi för att det har för stora konsekvenser. Och älvorna finns lite överallt, men det är egentligen bara dem utanför hemstaden hon kan prata med, så älv-action får vi mest när hon åker hem på loven (till mostrarna, mamman har hon ju rymt från) och tar bussen ut till älvnästena och typ lägger lite löv i dammar och sånt som älvorna vill att hon ska göra åt dem. Det blir aldrig särskilt dramatiskt eller spännande, även om bokens baksidestext gärna lyfter just detta och den frånvarande mamman att vara något stort och fantastiskt rafflande.

Men - om ens förväntningar på den här boken i stället är att få läsa en coming-of-age med många sf-referenser och i en realistisk internatskolemiljö? Då funkar den nog. Den är fortfarande väldigt välskriven, Mori är en intressant karaktär, miljön är fin och jag blir sugen på att åka till Wales. Men underlig är den och inte alls vad jag förväntade mig.

Titel: Among Others
Författare: Jo Walton
Utg år: 2011
Förlag: Tor
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar