fredag 3 augusti 2018

Vända hem

Wow! Carolina dyker tillfälligt upp ur fantasy-oceanen hon tycks ha försjunkit i för gott, och tar sig an en roman som handlar om vår egen världs Ghana och USA och slavhandel och familjehistorier och piskrapp och förnedring och smuts och elände och lite, lite kärlek mitt i alltihop också? Ja, minsann!

Fast ibland känns miljön i den här boken och det människorna gör mot varandra så främmande och så grymt att jag nästan tror att jag tagit mig an ännu en tjock fantasybok. Det enda som saknas är drakarna och de namngivna svärden.

Nå. Vi börjar på 1700-talet, i Fanteland (eller Guldkusten, eller så småningom Ghana). Effia och Esi är halvsystrar, men vet inte om att den andra finns. Effia blir gift med den engelska guvernören, och hennes kommande ättlingar stannar kvar i Ghana. Esi är tagen som slav, och förs över till Amerika, och hennes ättlingar lever där. Vi får följa en Effia-ättling och en Esi-ättling per generation, och alltså göra nedslag genom historien fram till våra dagar.

Det är lite som att läsa en novellsamling med en ramberättelse (den om systrarna), och varje persons berättelse känns ganska avslutad även om följande berättelser alltid på något sätt berättar om hur det gick för personen/släktingen i föregående kapitel. Jag tycker sällan att jag kommer någon av personerna särskilt nära - men jag får en bra inblick i slavhandeln och dess konsekvenser, och det är fascinerande läsning även om det förstås är tungt och jobbigt och vedervärdigt att försöka förstå och sätta sig in i hur vardagen och verkligheten för alla dessa människor var.

Det har gått ett par veckor mellan det att jag läste och det att jag nu skriver om boken (skyller allt på värmen och candycrush), och jag märker hur jag nu när jag tänker tillbaka på boken ser något annat som var viktigt i den som jag nog inte tänkte lika mycket på under läsningens upptagenhet med slavhandel, krig och vinsthunger: all denna kärlek som ändå finns. Den till sina egna (och andras) barn, den till en förälder, den till en syster eller bror, den till en plats och kanske den till någon annan människa som hjälp i en svår verklighet.


Titel: Vända hem
Författare: Yaa Gyasi
Originaltitel: Homegoing
Översättning: Inger Johansson
Utg år: 2017
Förlag: Norstedts
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar