tisdag 30 oktober 2018

Seven Stones to Stand or Fall

Detta är en samling av noveller och novellas (längre noveller/korta böcker) ur Diana Gabaldons Outlanderuniversum. Det är en tjock bok (ja, så klart, det står ju Gabaldon på den?) och innehåller de här:

The Custom of the Army - om Lord John. Jag har läst den tidigare och skrivit om den här.
The Space Between
A Plague of Zombies - om Lord John. Jag har läst den tidigare och skrivit om den här.
A Leaf on the Wind All Hallows
Virgins
A Fugitive Green
Besieged

Även om jag alltså läst två av dem, de om Lord John, tidigare, så läste jag om dem nu pga tycker väldigt, väldigt mycket om Lord John. Och om hans äldre bror, Hal, eller the Duke of Pardloe. Därför blev jag väldigt glad när jag upptäckte att A Fugitive Green hoppade tillbaka i tiden och handlade om hur Hal och hans fru Minnie första gången träffades. Det är nog det längsta avsnittet i boken - bra, för det var också det jag tyckte allra mest om. Minnie är bara sjutton, men en mycket kapabel ung dam som bedriver ett företag med sin far (de köper och säljer böcker, men håller också på med lite under-bordet-affärer typ förfalskning). Hal är nybliven hertig, men vägrar ta titeln och är helt knäckt av sin fars nyliga död och ännu mer av sin frus alldeles nyliga död. Han äter inte, sover inte men försöker förtvivlat utåt vara den strame och korrekte officeren som ska rädda ett regemente.

Virgins är rätt kul - handlar om Jamie Fraser och Ian Murray före allt det som händer i första Outlander-boken. De reser runt i Frankrike, löser något mysterium (storyn är rätt svag, men det är inte därför jag gillar den här) och har rätt mycket funderingar kring det här med brudar och sex. Ja, och så det att Jamies rygg är helt trasig pga har ju precis kommit ifrån den där första pisk-omgången med kapten Randall, den när hans far blev vittne till det hela och dog av brustet hjärta.

Både The Space Between och A Leaf on the Wind All Hallows handlar om tidsresegrejer, och är inte mina favoriter pga att de flummar iväg en hel del. A Leaf... handlar om Rogers pappa, och är sorglig och otillfredsställande, och The Space Between utspelar sig i Paris under ungefär samma tid som An Echo in the Bone tror jag. Handlar om Michael Murray (Ians son) och Joan MacKenzie (Laoghaires dotter) och så den där mystiske greven St Germain som dök upp i Dragonfly in Amber som var så länge sedan jag läste att jag glömt det mesta.

Besieged slutligen handlar om Lord John, hans valet Tom Byrd och så Lord Johns mamma och kusin. Personer från både The Custom of the Army och A Plague of Zombies dyker upp eftersom miljön är Jamaica och Cuba, så tur jag läste om dem. Annars är detta en rätt intetsägande story och inte någon av mina Lord John-favoriter.

Titel: Seven Stones to Stand or Fall : A Collection of Outlander Short Stories
Författare: Diana Gabaldon
Utg år: 2017
Förlag: Century
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar