tisdag 15 augusti 2017

The Raven King

I avdelningen "bokserier jag glömde av att läsa avslutningsboken" har vi nu kommit till Kretsen/The Raven Cycle av Maggie Stiefvater. Det var alldeles för länge sedan jag läste tredje boken i serien, och det här är en typisk serie där alla böckerna behöver läsas i ett svep så att man inte glömmer personerna eller de invecklade och märkliga ting som händer. Men - min dotter gjorde just så som man ska - läste alla fyra böcker direkt efter varandra. Och eftersom vi därför hade sista boken hemma så passade också jag på att läsa den, och struntade i att jag nästan inte mindes vad som hänt fram tills nu i Henrietta.

Faktiskt gjorde det ingenting. Personerna lärde jag raskt känna igen, och det är trots allt de som är viktigast i de här böckerna. Handlingen är i det närmaste helt obegriplig, och det som jag egentligen inte begrep ett dyft av i tredje boken fortsätter i den här, men jag spände liksom bara fast säkerhetsbältet, åkte med och njöt av Stiefvaters språk och den underbara personkemin mellan Lily, Gansey, Adam och Ronan.

Hittar de äntligen the Raven King, den gamle kungen Glendower, då? Säger jag ju inte! Inte heller skriver jag något annat klargörande om handlingen eftersom det spoilar det som hänt i de tidigare böckerna (plus att jag ju ändå inte begriper på riktigt vad som händer). Men jag kan ge er några fascinerande detaljer som dyker upp i boken:

  • en flicka som helst talar latin och har hästhovar
  • en person som egentligen är trillingar
  • ett robotbi (jodå! "RoboBee")
  • olydiga händer som måste bindas fast så de inte stryper ens bästa vän
  • ett togaparty
  • tarotkort (förstås, invånarna på Fox Way hade inte blivit glada annars)
  • en hemlig auktion på magiska föremål
  • träd som äntligen har börjat lära sig tala engelska
  • en kidnappad pojke som hålls fängslad i ett mörkt hål
Har ni ännu inte gjort det: läs Kretsen! Strunta i handlingen, älska personerna och njut av språket!

Titel: The Raven King
Serie: Kretsen/The Raven Cycle #4 (sista delen verkar ännu inte ha kommit ut på svenska, hoppas den gör det snart)
Författare: Maggie Stiefvater
Utg år: 2016
Förlag: Scholastic Press
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Det där borde jag läsa någon gång! Kommer ihåg att jag verkligen gillade Shiver-serien.
    Robotbin finns det gott om i svenska skolor i form av BeeBots, men jag antar att RoboBee är något annat... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo... :) men hade varit kul att ha några RoboBee där också. De styrs magiskt, och vi kunde gott ha lite magi i vår vardag tycker jag.
      Ja, läs den här serien!

      Radera