torsdag 31 augusti 2017

Harry Potter and the Deathly Hallows

Sista Harry Potter-boken uppläst av Stephen Fry som sällskap i bilen till och från jobbet, alltså. Och oj! vad jag hade glömt mycket av handlingen i den här från första gången när jag läste den! Jag minns mest att Harry, Ron och Hermione for runt och tältade en massa, blev osams, blev sams igen, red drake från Gringotts och sen att det var världens kaos inne på själva Hogwarts innan Harry satt i många långa boksidor på Kings Cross och pratade med Dumbledore.

Well. I och för sig mindes jag väl ungefär rätt. Det är en himla massa tältande nu när Harry & Co hoppar av skolan och åker på leta-rätt-på-horrokruxer-turné. Och de blir osams och sedan sams igen, och jepp - de gör inbrott på det inbrottssäkra Gringotts. Och slutstriden, eller striderna på Hogwarts är långa och många och omgivna av både rök, blixtar och jättar som kastar tunga saker. Men de här hade jag glömt: dödsrelikerna, alltså the deathly hallows i titeln som ju inte är horrokruxerna som jag felaktigt mindes. Nej, nej. Direkt från sagorna kommer nu The Trollstav of Fame and Glory and Stort Ego, The Resurrection Stone of Elände och Besvikelse samt The Invisibility Cloak of Stor Praktisk Användning. Är de viktiga för handlingen, då? Alltså, jag vet inte egentligen. Men Harry & Co kan ju inte bara ranta runt efter horrokruxer hela tiden, det kanske hade blivit lite tjatigt.

Jag saknar verkligen Hogwarts i den här boken. Harry & Co far land och rike kring, gör listiga planeringar av listiga operationer som för det mesta går åt fanders, blir jagade och det är action, action, action. Men jag märker att det är skolmiljön som liksom har gjort Harry Potter-böckerna för mig, och att hela Voldemortgrejen egentligen inte har varit det viktiga och intressanta. Nu är det så väldigt mycket den och för mig blir det alltså fortfarande... mest tältande och slagsmål. Och Kings Cross. Så nej, det är inte min favoritbok i serien - det är nog de tre första tror jag. Stephen Fry förblir min favorituppläsare for ever and ever.

Titel: Harry Potter and the Deathly Hallows
Serie: Harry Potter #7
Författare: J.K. Rowling
Ljudbok - uppläsning: Stephen Fry
Utg år: 2016
Förlag: Bloomsbury Publishing PLC
Köp den till exempel här eller här

6 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, jag tycker också att den här boken är den svagaste av böckerna även om jag förstås älskar även denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nivån på Harry Potter-böckerna är så hög att även den svagaste blir en väldigt bra bok, ja det håller jag med dig om!

      Radera
  2. Nu måste du ju läsa "The tales of Beedle the bard"!

    SvaraRadera
    Svar
    1. He... kanske? Bara för att de finns att läsa "på riktigt"? :)

      Radera
  3. Dödsrelikerna är den enda bok i serien jag bara läst en gång. För mig är det precis samma: det är Hogwarts som gör böckerna. Alla lektioner, elevrummen, egenstudierna (även om inte Harry pluggar så mycket själv haha) osv. Men blev väldigt sugen på att börja läsa om alla nu igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar gilla att läsa böcker i internatskolemiljö annars också, (även om jag själv aldrig skulle velat gå på en) och här blir det bara så bra med magin och det så brittiska.
      Jag tror nog att jag kommer att läsa om allihopa böckerna flera gånger senare i livet...igen.

      Radera