torsdag 7 september 2017

PAX - Vitormen

Åttonde PAX-boken (denna med silvrigt snitt), och jag gillar fortfarande det här så himla mycket. Jag precis som så många, många andra. Inför höstterminen hade jag så många PAX-böcker inne i skolbiblioteket att jag fick ställa undan en god del av dem i magasinet (har ju många ex av varje del). Nu, några veckor in på terminen? Alla utlånade. Alla. Min Vitorm snodde jag från reservationshyllan och läste hemma över kvällen innan jag smög tillbaka den. (vi bibliotekarier kan göra sånt... ger lite vardagsedge)

Vad är det då som gör dem så bra? Det är ju allt! Läskigheten, personerna, illustrationerna, hundarna, spännande-så-de-inte-går-att-släppa...

Det läskiga kanske mest? PAX-böckerna har ju både overkliga och verkliga ting som är otäcka att läsa om. Här i Vitormen har vi den vedervärdiga Maggan Migrän som nu fullständigt går från halvkonstig skolsyster till monster som gärna vill trycka någon slags krypande skräck med sex ben och dålig attityd upp i Iris näsa, och vi har något som rör sig i underjorden, som tar sig upp och drar med sig en liten flicka ner igen. Spiritusen och vitormen är läskiga - men på det där overkliga sättet som stannar i en bok. Men här finns verklig skräck också, sådan barnen som läser kan möta i vår värld, kanske till och med är utsatta för själva. Föräldrar som inte fungerar pga missbruksproblem eller psykisk ohälsa, mobbing, medborgargarden som tappar besinningen... I just Vitormen får vi läsa om Lycke-Marie som ständigt fasar för att någon ska förstå hur hennes mamma är och hur de har det hemma. (väldigt, väldigt stökigt)

Men det otäcka vägs upp av all humor - älskar fortfarande Viggos och Alriks förkortningsgrej, "S.U.S = Svikare Utan Solidaritet" till exempel, och älskar imparna. Särskilt den med kattmössan. I den här boken blir det så att hans militäriska språk smittar över på andra... yej! Humorn, och så alla fina karaktärer som finns med, all kärlek, allt det varma. Alriks och Viggos fosterföräldrar och deras egna söner, eller Alriks och Viggos förhållande till varandra, och så mycket mer.

Det finns så mycket bra. Jag förstår verkligen hur de här böckerna kan vara utlånade allihop hela tiden. Jag är ju en av dem som lånar!


Titel: Vitormen
Serie: PAX #8
Författare: Ingela Korsell & Åsa Larsson
Illustrationer: Henrik Jonsson
Utg år: 2017
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-12 år, eller alla över det också, även om ni råkar ha gått och blivit vuxna. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar