måndag 22 januari 2018

Battle

Det här är en bli-glad-av-bok, och sådana kan man väl inte få för många av nu i januari? Visst, klart att den är lite förutsägbar och klart att jag har läst fattig-pojke-möter-rik-flicka förr - men den har något som lyfter den till att bli så bra: dansen. Jag vill själv dansa! Jag vill kolla youtube-klipp på olika dansstilar! Jag vill träna mig svettig! Det låter så vansinnigt roligt, allt det där de gör i boken! Och så är det lite som att läsa mina gamla favoriter Fame och Flashdance fast i ett nutida Oslo.

För det är i Oslo vi är. Och det är också kul, för så sällan jag läser böcker som utspelar sig där? Har ju ingen aning om vilka stadsdelar som är fina och vilka som är mindre fina. Amalie i boken bor i ett fint område, i ett jättestort hus där hon har en egen dansstudio med milsvid utsikt över Oslofjorden, egen pool och en pappa som låter henne köpa vad hon vill. Hon går på dansgymnasium, Valkyrien i Oslo, och övar jämt fast hon redan är väldigt duktig.

Nu rasar hennes liv - pappan har levt över sina tillgångar, kronofogden kommer och kör ut Amalie och pappa ur huset. De får bara ta med sig varsin resväska med det nödvändigaste. Och även om "det bara är tillfälligt" som pappa försäkrar henne så måste de nu bo i en ytterligt sunkig tvåa i ett höghus i ett förortsområde. Amalie vägrar att berätta detta för alla sina fina kompisar och sin pojkvän (som är en klassisk schampodoftande Ken) och måste ljuga och ljuga för att ingen ska fatta.

Men i Stovner, höghusområdet, träffar hon Mikael. Han är också fantastiskt duktig på att dansa, men han dansar bara hip-hop, och den sortens dansande där man möter andra i dans-battles. Mikael försöker lära sig Amalies dans, och hon testar hans danser och... ja, ni fattar?

Men åh, så fort det gick att läsa den här boken, och så nöjd och glad jag gick runt och kände mig i flera dagar efter att jag hade läst. Jag gav den dessutom till min dotter (hon är 16). Hon läste några kapitel och fällde sedan (hon ÄR sexton, sa jag det?) negativa kommentaren:
"Mamma? Den är bara sååå full av klichéer...! Jag fattar ju precis hur den kommer att sluta." Och sen? Ja, sedan läste hon ut den på två timmar blankt. Och log.

Titel: Battle
Författare: Maja Lunde
Originaltitel: Battle
Översättning (från norska): Helena Ridelberg
Utg år: 2017
Förlag: Natur & kultur
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 12-18 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar