måndag 18 februari 2019

Spinning Silver

Jag bryter av min Naomi Novik-läsning med alla Temeraire-böckerna med en bok av... Naomi Novik. Fast utan drakar. Precis som i Uprooted beger hon sig till en mer folksagoinspirerad värld där man anar element från folksagor (och alldeles särskilt dem från östeuropa) men som hon ändå gör till något helt eget.

Det tar en stund innan jag kommer in i läsningen, för berättarperspektiven växlar mellan flera, men alla i jag-form. Alla dock med distinkt egen röst jag lärde mig känna igen så småningom. Det är Miryem, dotter till pengautlånaren som är så usel på sitt jobb att han och familjen lever nära svältgränsen. Det är Wanda, som jobbar åt Miryems familj för att arbeta av sin fars skuld. Det är Irina, dotter till en hertig som är ytterligt missnöjd med sin dotter främst för att hon just är dotter (och inte vacker) i stället för son. Och sedan kommer flera berättarröster in jag inte vill ta upp här eftersom det dels spoilar, dels är komplicerat nog som det är att berätta om den här boken utan att det verkar fullständigt förvirrat. Men jag måste ändå avslöja att det är en av de där berättarrösterna som kommer in senare som är min absoluta favorit.

Miryems far är helt enkelt så kass på sitt jobb att Miryem får ta över. Och hon är bra, hon. Pengarna kommer tillbaka och familjen börjar få det gott ställt (och Wanda börjar jobba hos dem, och Wandas bror) - så gott att de blir uppmärksammade av några som kallas staryk. De finns ute i skogen, har en egen väg som människorna inte får använda, har exklusiv rätt till alla djur som är vita - och eftersom landet numera har nästan ständig vinter så är det i det närmaste alla djur. Deras renar har huggtänder, och allt de rör vid fryser till is. De kan också suga liv ur både människa och djur. Det de allra helst vill ha, som de tydligen inte själva har men människorna har, är guld. Och den här pengautlånardottern Miryem? Hon verkar kunna få fram guld? En staryk ger henne sex silvermynt och kräver att få tillbaka dem förvandlade till guld.(och man lyder helt enkelt en staryk, annars... ja det där med kyla och suga livet ur och allt det där) Alltså, visst är Miryem duktig - men förvandla saker till guld kan hon ju inte. Så hon drar till stan, får en silversmed att smälta ned mynten och göra en utsökt ring av dem. Ringen säljer hon till hertigen med så god vinst att hon sedan kan ge den där staryken sex guldmynt. Givetvis är han på folksagovis inte nöjd utan kommer raskt dragande med en hel liten påse med silver Miryem ska göra guld av... och ja, så är storyn igång. Det är förresten hertigen som köpte silverringen som har en dotter han inte är nöjd med, hon som heter Irina. Ska han förresten försöka gifta bort henne med tsaren? Tja, varför inte? Om hon får några sådana där fina staryksilversmycken på sig?

Nä, jag trasslar inte in mig i berättelsen mer här nu. Komplicerad är den, med många lager och olika verkligheter, många personer och många trådar att hålla reda på - men det funkar. Det funkar väldigt bra och jag är djupt imponerad över hur Novik får ihop allting och tycker väldigt mycket om den här boken.


Titel: Spinning Silver
Författare: Naomi Novik
Utg år: 2018
Förlag: Random House
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar