måndag 4 februari 2019

Throne of Jade

Jag läser vidare i min först-omläsning-sedan-äntligen-läsa-färdigt-serien-läsning av Temeraireböckerna. Jag tror jag kommer att spoila första boken när jag skriver om Throne of Jade som är andra boken i serien och som följer direkt på händelserna i slutet på första His Majesty's Dragon, så: Spoilervarning utfärdas!

När nu Temeraire visat sig vara den farligaste draken av alla i slaget i slutet av första boken bara genom att andas på fienden (OK, han andades hårt...)(och sen ba: "var det JAG som gjorde det där?")(mycket Temeraire-iskt)... nå, nu när han alltså visat sig vara inte bara kinesisk kejsardrake utan den finaste sorten som heter celestial och som bara kan ha kejserliga personer som livsledsagare? Ja, då kommer en grupp mycket överlägsna och befallande kineser och kräver att Temeraire ska följa med tillbaka till Kina. Krig or no krig. Att kapten Laurence har något med det hela att göra vill de först inte höra talas om, han är ju inte ens i närheten av att vara kejserlig. Men eftersom Temeraire vägrar att åka till något som helst Kina utan sin Laurence så får kineserna ge sig och låta honom komma med ändå. Plus hela besättningen människor som hör till Temeraire: magpersonalen, toppersonalen, markpersonalen och en läkare (som kommer att behövas) och lite annat löst folk så som t ex en diplomat som kan tala både kinesiska och engelska.

Sedan lastas alla och alltihop (den kinesiska delegationen har bagage så det räcker till minst hundra pers) ombord på ett gigantiskt fartyg där Temeraire kan ligga på ett eget drak-däck och så reser vi till Kina.

Det är långt till Kina.

Och fundera en stund på allt som skulle kunna hända ett fartyg med kineser från det kejserliga hovet blandat med engelsmän och en drake, på resa över haven på 1800-talet under brinnande krig mellan England, Frankrike och flera andra länder? Stormar (jamen givetvis, värsta du kan tänka dig), sjukdomar (Temeraire blir förkyld... en riktig mancold faktiskt), spöken (jo), havsvidunder (heh), slavhandel, sjösjuka och Neptunus på besök. Allt du överhuvudtaget kan komma på? Det händer. Sjöresan tar typ 3/4 av boken - men det blir ändå inte tråkigt eftersom vi har den förtjusande Temeraire med som kommer underfund med att drakar både kan skriva och skapa poesi i det där landet han själv kommer från.
(Det är lite det som är den här bokens kärna: inte den långa sjöresan, men att Temeraire börjar förstå att drakar på andra håll i världen inte är så begränsade och ägda som de är i Europa och England.)

Men sjöresa, alltså. Med en läkare ombord. Och det är bra att han är med.

Snart läser jag bok 3 i serien, och så drömmer jag om att få ett eget drakägg.

Titel: Throne of Jade
Serie: Temeraire #2
Författare: Naomi Novik
Utg år: 2006
Förlag: Del Rey
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Haha, hans mancold 😂 Tycker verkligen om Temeraire. Det känns dock som att det löste sig lite väl enkelt på slutet, hade väntat mig ett mer invecklat motiv till alla attacker och mordförsök. Jag kanske är för van vid intriger som hela tiden är "ett lager till" a la Mistborn :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också det blev lite för okomplicerat avslut på allt krånglande och komplicerade mordförsök. Men å andra sidan har vi nu fått en viss vit drake som är oändligt bitter och hämndlysten... vilket öppnar upp för fortsättning :)
      Temeraire är bäst - alla ställen där han säger fina saker och jag ska försöka att framför mig se en gigantisk, livsfarlig drake som säger allt detta? Älskar alla Temeraire-pratar-ställen <3

      Radera