onsdag 27 maj 2020

Det osynliga barnet och andra berättelser

Det var länge sedan jag lyssnade på när Mark Levengood läser Tove Janssons böcker, och jag hade nästan glömt hur fantastiskt det är att göra det. Det är infernaliskt underbart bra böcker, och Marks uppläsning av dem gör dem om möjligt ännu bättre. Det är en fullständig fröjd att lyssna på detta, så har du inte gjort det än: gör det. Vilken som helst av Mumin-böckerna, men varför inte den här som är en novellsamling?

Det är i Det osynliga barnet du får läsa om Filifjonkan som ständigt oroar sig för alla katastrofer som kan inträffa, oroar sig så att hon nästan blir sjuk av själva oroandet - så när väl katastrofen kommer och hon står där i sitt förstörda hem så är hon lycklig. Äntligen skedde den! Och nu är hon fri från allt sitt oroande, för katastrofen kom och nu är hon på andra sidan den! Det är många som har refererat till just denna oroliga Filifjonka nu under corona-tid, och även jag kan starkt relatera till hela oroa-mig-för-ungefär-allt-grejen.

Men om det är någon som är "jag" här så är det ännu mer Snusmumriken. Första novellen är om honom, och hur han kommer vandrande genom skogen där det börjar bli vår, och hur han är så nöjd med att få vandra, se på träden och gräset och vattnet, och bara få vara där ensam med sig själv. Han hittar en fin plats, gör sin middag och äter den medan han funderar på en vårvisa som kanske eller kanske inte kommer att kunna sjungas ikväll. Allt är perfekt - tills en liten varelse dyker upp och vill vara sällskaplig. Och Snusmumriken vill inte det, inte ikväll. Hur beundrande den lille än är, och vill höra mer om Snusmumrikens berömda vandringar, så har nu hela ensam-stämningen blivit förstörd, vårvisan flugit sin kos, och Snusmumriken vill inte berätta om sina vandringar för då blir minnet av dem förstört. (då minns han själv bara det han berättade om dem, och inte själva upplevelsen så som den var) Nästa dag ångrar han sig och får söka upp den där lille igen, men nu är det den, eller Ti-ti-oo som den nu är döpt till, som vill vara ensam.

Det där! Att vilja ha och njuta av ensamhet ibland, men också vilja ha sällskap ibland? Jag skulle vilja ha en Snusmumriks-maskot på skrivbordet...!

Men här finns fler underbara berättelser - en annan favorit är den lille homsan (de där homsorna brukar inte vara med så mycket, va? Finns det någon muminmugg med homsor på??) som har en ytterst livlig fantasi och går in i leken med hela sitt jag. Och jag älskar när han förklarar för sina föräldrar att hans lillebror tyvärr har blivit uppäten av en dyorm (för vad ska man göra? det finns så många dyormar här i världen att lillebröder liksom stryker med då och då, det är smällar man får ta), pappa Homsa tittar ut genom köksfönstret och ser lillebror sitta hur levande som helst ute på gårdsplanen och äta sand.

Igen säger jag: lyssna på de här böckerna! Läs dem, för all del, men lyssna på dem när Mark Levengood läser!

Titel: Det osynliga barnet och andra berättelser
Författare: Tove Jansson
Illustrationer: Tove Jansson
Ljudbok - uppläsning: Mark Levengood
Utg år: 1962 (ljudboken 2009)
Förlag: Bonnier Audio
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

2 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar de berättelserna! Filifjonkans lugn när det värsta händer kan jag känna igen mig i, hur det man oroat sig för så länge plötsligt inträffar - och så gick det att överleva det också. "Det blir inte värre än så här" som teaterråttan Emma säger i sin sång, för att använda en annan muminreferens.

    Homsan är underbar (och lilla My i all sin elakhet) och du har rätt, det finns inte så många homsor annars! En homsa i Farlig midsommar, några skymtar förbi i Vem ska trösta knyttet och jag tror att det finns någon i Skurken i Muminhuset, men de är aldrig huvudpersoner på samma sätt. Det verkar finnas brist på dem bland muminmuggarna också, om inte figurerna på muggen "fred" möjligen är homsor. Ninni däremot har en mugg.
    https://www.muminmuggar.se/samlarmuggar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Ninni har jag på mugg och skål, fast hon inte är någon av mina favoriter (när jag var liten var jag rädd för henne, tyckte hon var lite läskig när hon var med i julkalenderserien...)

      Radera