onsdag 20 maj 2020

The Ghost King

Jag har läst en hel del av David Gemmell, och gillat en del av det väldigt mycket (medan jag i vissa böcker ledsnar rätt fort på de många stridsscenerna). Nu var det länge sedan jag läste något av honom, och den här dök upp som en Amazon-rekommendation till en billig peng. Jag köpte och satte igång att läsa. Och det var väldigt bra - ett tag.

Alltså, början av boken är otroligt lovande. Jag visste inget om den, men miljön är en av de mest lockande jag kan tänka mig: brytningen mellan romartid och tidig medeltid, eller folkvandringstid, i Britannien. Och när jag sedan ett par kapitel in i boken också förstod att Gemmell lekte med Arthur-legenden så blev jag helt lycklig. Huvudpersonen verkade också vara av lovande svag-typ-jobbar-sig-starkare-och-blir-high-king-och-hjälte, och jag tänkte att "vad kul att läsa Gemmell igen, och vad bra att detta ändå bara är första boken i en serie... har mycket att se fram emot nu".

Tills boken fullständigt brakade samman. Eller snarare explodera i alldeles för många beståndsdelar och därför helt tappa riktning och driv. Arthurlegenden, ja, bra där. Men sedan lyckas författaren knöla in att de som innehar de där "stones of power" i serietiteln är någon typ av gudar som nog egentligen kommer från Atlantis och sedan de gjort sig själva odödliga haft sin hand med överallt i människornas historia och kulturella historia. Någon är alltså Merlin, typ, men också Ares, och Oden. Och Odysseus. Och Gilgamesh. Samt var rådgivare/högra hand åt Alexander den store. Hade något finger med hos Caesar, var lärare åt kejsar Nero, och.... ja. Det här skulle kunnat göras på ett kul sätt men här blir det bara alldeles för mycket och tröttsamt.
Jag hade ändå kunnat ta det, om inte samtidigt huvudpersonen, han som långsamt skulle tränas och så småningom bli high king, blir fullärd och jätteduktig på bara något kapitel varpå han drar in i ett parallellt universum och börjar uppleva nya äventyr där. Jag försökte några kapitel till, men sedan ledsnade jag och lade ner läsningen. Synd, när det verkade så lovande från början.

När jag sedan läste om boken förstod jag att det var ett av Gemmells tidigaste alster, som sedan getts ut på nytt efter att han blivit etablerad författare. Ska man läsa böcker av honom ska man inte börja med den här - jag skulle i stället rekommendera serien om Riganterna som är riktigt, riktigt bra.


Titel: The Ghost King
Serie: Stones of Power 1
Författare: David Gemmell
Utg år: 1988, e-boksutgåva 2011
Förlag: Del Rey
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar