måndag 25 augusti 2014

Dreams of Gods and Monsters

Tredje och avslutande boken om Karou och Akiva. Pukor och trumpeter! Änglar och demoner! Krig och världens undergång? Kärlek forever after?

Jodå. Jadå. Alltihop (fast plocka bort pukorna och trumpeterna och lägg till lite harpor i stället - änglarna som invaderar jorden har dem som lite schysst rekvisita faktiskt). Alla trådarna knyts ihop i slutet och jag borde vara så nöjd så nöjd. Ändå...tycker jag helt klart mycket mer om första boken i trilogin: Daughter of Smoke and Bone (Mörk ängel)

Det där är mitt återkommande problem med trilogier - att jag älskar första boken men blir lätt besviken på andra och läser tredje bara för att jag måste veta hur allt slutar. Och precis så är det alltså med den här också. Jag tycker om att läsa Dreams of Gods & Monsters - den är helt OK. Men det där fantastiska från första boken, när Karou kommer på vem hon är, vad Brimstone egentligen gjorde med alla de där tänderna och när Karou och Akiva blir oh så kära i varandra - det är inte hälften så mycket wow i den här boken.

Jag hade nog velat ha mer Karou och Akiva och mindre krig och smidande av smarta planer för att undvika krig.

Zuzana och Mik är med, och jag gillar dem väldigt mycket. Om några karaktärer bär med sig lite av andan från första boken in i den här så är det de, med humor, vassa repliker, den ögonbrynshöjningen och fiolen. Men egentligen har de inte så mycket att tillföra storyn längre. Det känns som att författaren är precis lika förtjust i Zuzana och Mik som jag är, och absolut inte kan skiljas från dem. De trycks in vare sig de behövs eller ej.

Razgut är en otrevlig kille som jag gärna hade läst mer om - hans långa och ensamma historia och vad som händer med honom sedan. Däremot hade de här überduktiga stelianerna gärna fått utgå från böckerna helt och hållet. De blir alldeles för mycket för mig.

Ändå - läs den här trilogin. Läs framförallt första boken! Och, ja, sedan läser du helt enkelt de andra två av bara farten eftersom du måste veta hur allt slutar. Det är så det är.

Titel: Dreams of Gods & Monsters
Serie: Daughter of Smoke & Bone
Författare: Laini Taylor
Utg år: 2014
Förlag: Little, Brown
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar