fredag 28 september 2018

Half A War

Jag blev så avskräckt av det myckna roendet i andra boken i den här trilogin Shattered Sea (Half the World) att det har tagit mig en stund att ta mig an Half a War, tredje och sista boken. En "stund" som i drygt tre år... Men jag gillade ju första boken (Half a King) mycket, så jag fick ju ge den här en chans i alla fall?

Yarvi från första boken är fortfarande med. Han är nu Father Yarvi och smider fler planer än vad som kan vara nyttigt för någon. Han är fortfarande ute efter hämnd på sin fars mördare, kosta vad det kosta vill. Thorn från andra boken är också med, och hon vill fortfarande lösa alla världens problem genom att ge någon en rak höger, eller puckla på någon med ett svärd, och genom att muttra och vara på dåligt humör under tiden hon gör det.

Men i Half a War får de lämna över huvudpersons-skapet till en prinsessa. Hon är väluppfostrad, rätt liten och mager (och har ständiga problem med magen) och får i bokens inledning se sin far halshuggen och inkastad i en eld, sitt hem slottet plundrat, sin stad brinna och sitt land bli taget av Fienden. (De där tre åren mellan jag läste bok 2 och bok 3 gjorde att jag hade glömt det mesta, och i synnerhet hade jag noll koll på vilka som var fiender och varför - men det gav sig så småningom.)

Skara (prinsessan-utan-land alltså) flyr nu i båt (föredömligt kort båtresa på max en halv sida och ingen rodd beskriven) till Gettland där hon begär hjälp av både kungen där, och kungen i intilliggande rike, alltså de bägge kungar som borde hjälpt hennes egen pappa kungen mot Fienden men som aldrig kom. Hon är nämligen liten och tunn och bara sjutton år - men hon är väldigt duktig på att övertyga. Och det är i detta bokens titel ligger (det upprepas ungefär 43 gånger så det är inte lätt att missa): Det är bara halva kriget som utkämpas med svärd - andra halvan vinner man med list och talets gåva. Typ.

Och sen?

Ja, sen krigar de. Sida upp och sida ner gör de det, och det sprutar mer blod och tarmar än vad som egentligen är särskilt kul att läsa om i längden. Father Yarvi kommer på Smartaste Planen Av Alla (och den påminner mycket om lösningarna Mark Lawrence har för Jorg Ancrath i Broken Empire-serien, men nog sagt om det nu...)

Half a War är bättre än Half the World, men jag blir rätt less på krigandet, det blir jag. Jag har avslutat en serie, i alla fall!



Titel: Half A War
Serie: Shattered Sea #3
Författare: Joe Abercrombie
Utg år: 2015
Förlag: Harper Voyager
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar