torsdag 19 september 2019

Morris Mohlin på iskallt uppdrag

Morris är sjukt störig samtidigt som han är väldigt rolig och jag befinner mig hela tiden i något mellanting mellan fniss och irritation när jag läser den här. Rappt går det, och knäppt är det och när jag har läst ett tag så kan jag liksom komma innanför jobbiga skalet på killen och hitta den som blir glad över att få en vän och den som är så sårbart kär i en påhittad bild av en tjej (han har aldrig pratat med henne men tycker han känner henne väl eftersom han följer henne på instagram...).

Och så har vi då katten, den påkörda katten som ligger undangömd i en frys. Det var (precis som det mesta Morris trasslar in sig i) inte riktigt meningen men nu råkar Morris ha kört på en katt och nu råkar den ha hamnat i en frys och nu måste han snart göra något åt det där innan det inträffar en katastrof. Det är så himla makabert, och jag grunnar på hur de 9-12-åringar som är tänkta att läsa det här faktiskt reagerar på kattgrejen. Zombies - ja, påkörda katter i frys - nja? Eller det är en del av Morris-paketet? Han är såklart väldigt ledsen för katten - men ber inte någon om hjälp utan den får ligga där den ligger som ett sorgligt paket bredvid Findus ärtor.

Böckerna om Morris tar ut svängarna. Ge dem till mellanstadiebarn som frågar efter roliga böcker, och som vill ha böcker som "dagbokförallaminafans" men med mer text.

Titel: Morris Mohlin på iskallt uppdrag
Serie: Morris #1
Författare: Maria Frensborg
Illustrationer: Kalle Landegren
Utg år: 2019
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-12 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar