måndag 14 oktober 2019

Fool's Assassin

För en gångs skull har jag satt igång läsandet av en efterlängtad fantasytrilogi efter det att alla tre delarna skrivits och getts ut. Heja mig! Fast det är väldigt tjocka böcker, så hoppas nu att jag tar tag i läsningen av bok 2 innan jag glömt alltför mycket av bok 1...

Detta är Robin Hobb, och det handlar om den tredje trilogin om Fitz och the Fool. (första trilogin är The Farseer Saga, andra är The Tawny Man) Jag trodde faktiskt inte att vi skulle få träffa dem igen, men jodå. I denna första, Fool's Assassin, träffar vi en Fitz som har blivit ganska mycket äldre än sist, fast det syns inte så mycket på honom pga att han blivit ordentligt helad med hjälp av magi någon gång för mycket. Han och Molly (som han fick som fru till sist) lever ett rätt stillsamt godsägarliv. Barnen är utflugna (ett gemensamt och så Mollys alla barn med Burrich), Fitz har lagt mörderiet på hyllan, Molly håller på med bin och ljus och sånt där och Night-Eye har (tyvärr) sedan länge gått vidare till de himmelska jaktmarkerna (och jag saknar honom väldigt). Men så här lugnt ska vi inte ha det. Världen knackar på i form av några som verkar komma från samma avlägsna och märkliga plats som the Fool gjorde. Någon vill lämna ett viktigt meddelande till Fitz (men han har inte tid, för han är på fest), någon annan vill ha ihjäl budbäraren, och så blir det en del kalabalik.

Som lugnar sig. Och sedan går åren. Och boksidorna. Och den är rätt seeeeg i mitten, boken, och kunde absolut varit ungefär hälften så tjock som den är. Men en himla bra sak som händer är att vi får in en helt ny huvudperson: Bee. Hon är väldigt, väldigt liten, och det tar lång tid innan hon kan gå eller prata, men hon är smartare än de flesta. Och Fitz är en rätt usel far till henne fast han försöker allt han kan att bli bättre. För jodå: Fitz blir pappa igen. Och Night-Eye gör lite bejublade inhopp i storyn igen, fast han är död. Och mästarmördaren själv, Chade, håller först på att ta livet av sig själv genom någon magins motsvarighet till idiotsäker brandvägg, men lever vidare och är troligen 130 eller så, och vill fortfarande ha Fitz hjälp till diverse och blandar sig in i allt möjligt. Och så har vi förstås the Fool, som ju bör vara med i boken eftersom den heter som den heter? Jodå, men han är i stort behov av renovering.

Seg ibland, alltså, men när den är bra så är den sååå bra, och jag tycker om detta. Dessutom har jag förstått att sista boken i trilogin ska knyta ihop detta med det som händer i The Rain Wild Chronicles. Det ser jag fram emot!

Titel: Fool's Assassin
Serie: The Fitz and the Fool Trilogy #1
Författare: Robin Hobb
Utg år: 2014
Förlag: Del Rey

2 kommentarer:

  1. Åh, måste fortsätta läsa Hobbs böcker framöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är verkligen bra. Jag är i full gång med bok två i trilogin nu :)

      Radera