måndag 18 november 2019

Kyla

I Kyla kommer katastrofen till en vanlig svensk stad (och inte bara den, men det förstår man senare) - och efter bara ett par sidor är jag helt fast i läsningen. Det här är väldigt, väldigt bra, och det är just katastrofen som gör det. Jag känner hela tiden att "så här skulle det kunna vara, så här skulle det nog kunna hända, så här skulle nog människor agera" och hela jag bävar samtidigt som jag läser vidare för att se hur det går för tonåringarna vi får följa. Dem gillar jag med, jag gillar hur de agerar och tänker, och så gillar jag att här får finnas gott om känslor också och inte bara överlevnad.

Sofia, Simon och Theo är syskon, och ensamma hemma ett par veckor före jul när föräldrarna är på en försenad bröllopsresa till Thailand. Det är vansinnigt, löjligt kallt ute - minus 33 grader. Men det där tar både syskonen och omgivningen med ro, även om det blir lite extra meckigt med kläderna som ska tas på. Det brukar ju vara kallt (staden Aleå sägs ligga i Norrbotten), och det är liksom bara att dra på täckbyxorna och som vanligt koppla bilen till motorvärmaruttaget.

Nu går strömmen, irriterande nog mitt när Sofia håller på att poppa popcorn i micron till deras filmkväll. Det blir totalt mörkt, inte bara i deras hus utan i närliggande hus också, och kanske ännu längre bort? De tänder ljus, äter de av popcornen som hann bli färdiga och spelar fia med knuff innan de går och lägger sig. Men när de vaknar nästa morgon är det fortfarande mörkt, och nu börjar det bli riktigt kallt även inomhus. Strömmen har inte kommit tillbaka. Dessutom kommer det inte längre vatten ur kranarna, och mobiltelefonerna har ingen täckning alls.

Så här kan de ju inte ha det, då fryser de ju snart sönder. De skulle ju kunna ta familjens bil ut till morfars stuga ett par mil utanför stan? Där finns en vedspis de kan elda i, så blir det åtminstone varmt i köket där. Och så finns det en brunn. Problemet är att 1. de vet inte om bilen startar, det verkar bara som att det är äldre bilar ute och kör just nu, bilar vars elektronik inte direkt slagits ut av den stränga kylan nu när motorvärmarna inte funkar. Och 2. ingen av dem har körkort... Men om det är en fråga om liv och död? Vilket de snart börjar förstå att det faktiskt är. Olaglig bilkörning it is, alltså.

Så ytterst lämpligt (eller helt olämpligt...) det var att läsa boken som jag gjorde nu när vintern precis står i startgroparna. Jag frös, fast jag satt inomhus. Hämtade en extra filt, drog på tofflorna, läste vidare, och klappade tillgivet elementen när jag gick förbi dem. Bra bok, det här. Mycket bra bok.

Titel: Kyla
Författare: Therese Henriksson
Utg år: 2019
Förlag: Opal
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar