fredag 16 februari 2018

Älskaren från huvudkontoret

En ung kvinna hittas mördad i huset som tillhör VDn för ett stort klädföretag. Hallen badar i blod, och kvinnan är halshuggen. Klart att polisen söker VDn, som heter Jesper Orre, men han är också försvunnen.

Vi får följa handlingen ur tre olika berättarperspektiv: Peter, som är polis och del av gruppen som utreder mordet på den unga kvinnan. Hanne, forskare i beteendevetenskap men som ibland anlitats av polisen i olika brottsutredningar. Och så Emma, vars berättande sker i återblickar till ett par månader före mordet. Hon jobbar i en av det där klädföretagets affärer som butiksbiträde, och en dag kommer självaste VDn Jesper Orre in och vill snabbt ha hjälp att hitta en ny skjorta eftersom han ska på viktigt möte och på lunchen råkat få en fläck på skjortan. Emma hjälper honom, och sedan berättar hon om hur hon och Jesper fortsätter träffas. I största hemlighet, eftersom det inte är riktigt OK att högste chefen dejtar en av de anställda plus att han hela tiden är jagad av pressen. Men när det börjar bli dags för förlovning tycker Emma att de faktiskt ska börja leva ett vanligt liv, visa öppet att de är ihop. Men till förlovningsmiddagen dyker Jesper aldrig upp. Skickar inga sms, svarar inte i telefon eller på mail.

Det märkliga är att fast jag inte tyckte om någon av huvudpersonerna (Peter tyckte jag särskilt illa om, jag vill bara kliva in i boken och ge karln en rejäl spark) - så gillade jag boken väldigt mycket. Det är komplexa karaktärer och en handling som överraskade mig en hel del, och får mig att fundera över människor och levnadsöden.

Jag kommer säkert att lyssna vidare på nästa bok om Peter och Hanne (även om jag önskar att de bägge kunde ha lite rakare kurs i sina liv och säga ifrån (gäller henne) eller våga ta ansvar för sitt liv (gäller honom).

Titel: Älskaren från huvudkontoret
Författare: Camilla Grebe
Ljudbok - uppläsning: Katarina Ewerlöf
Utg år: 2015
Förlag: Wahlström & Widstrand
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar