onsdag 7 augusti 2013

Scarlet

Jag gillade Cinder, första boken i "Månkrönikan" väldigt mycket (läs här vad jag skrev om den). Humorn, Cinder själv, storyn med lunarerna. Så jag har längtat efter att få läsa Scarlet. Ändå blev den liggande i bokhyllan ett bra tag efter att jag lånat hem den. Jag tror det var därför att jag inte vill läsa om någon Scarlet. Jag ville fortsätta läsa om Cinder och vad som hände henne och Kai efter cliffhangern i slutet på Cinder. Scarlet och Wolf, liksom...säkert bra bok, trodde jag, men var inte så akutsugen på den.

Nå - så tog jag äntligen tag i läsningen häromkvällen. Faktiskt började jag med att läsa om de sista fem kapitlen i Cinder som vi också råkar ha liggande hemma eftersom jag har prackat på den på dottern. Just ja, så var det ju! Balen, foten och det där... Gled raskt över till Scarlet och upptäckte till min glädje efter något kapitel att Cinder är med här också. Massor! Jag har fått veta vad som hände efter slutkapitlet i Cinder! Yej! Och Scarlet är helt OK hon också! Jag har hängivit mig åt total slukarläsning och Scarlet tog slut nästan innan den hann börja.

Scarlet bor på landet i Frankrike, med sin farmor som tidigare var någon slags rymdpilot. Nu driver de en gård där de odlar grönsaker. )Det är lite förvirrat, det där med "farmor". I början på boken kallas hon farmor. I baksidestexten står det "mormor". Resten av boken kallas hon "grand-mère". Engelsmän och fransmän har det så praktiskt, det där med att grandmother och grand-mère kan betyda både farmor och mormor. Det blir lite knaggligare för den som ska översätta till svenska. Visst vill man att det ska vara Rödluvan och mormor - men i texten är grand-mère tydligt och klart Scarlets farmor, hennes pappas mamma. Oj. Förlåt utvikningen.)
Men den här grand-mère, hon har i alla fall försvunnit spårlöst för två veckor sedan. Scarlet har anmält hennes försvinnande till polisen som dock inte tar det på allvar utan lägger ner undersökningen helt. Ingen verkar kunna hjälpa henne. Ingen utom den där fightern hon träffar på en sunkig taverna: Wolf. Fast hur mycket kan en som ska vara Rödluvan lita på den som ska vara Vargen?? Wolf verkar helt tappa besinningen när han slåss, ylar och springer på alla fyra och bär sig åt. Dessutom är hans hörntänder spetsiga. Kul är det att Scarlet dels är rödhårig, dels alltid har en röd hood-tröja på sig som hon älskar att dra upp huvan på så att hon kan gömma ansiktet inne i den. Dessutom är hon en jäkel på att flyga svävare och rymdskepp - fast det var väl aldrig Rödluvan i sagan vad jag minns. Å andra sidan var inte Askungen en berömd mekaniker heller. Det är sånt som gör att jag gillar de här böckerna.

Ja, och så får vi då läsa om Cinder. Utrustad med en ny hand med inbyggda James Bond-inspirerade finesser typ skruvmejsel och bedövningspilar. Iko får vi också träffa igen. I något större format. Lite oväntat efter det att hon blev totalt demonterad i förra boken. Vi får också träffa Thorne, kapten och kriminell. Mycket utseendefixerad, med känslig hy och rätt äckelmagad. Vet inte riktigt vilken funktion han fyller i storyn, men han är kul att läsa om.

Det är rymdfärder, magnetbanetåg och jakter på Operan i Paris. Jag undrar hur de återstående två böckerna är? Rapunzel ska tydligen vara med i den ena, har glömt vilken sagofigur fjärde boken handlar om. Men ser mycket fram mot att läsa om dem!

Titel: Scarlet
Serie: Månkrönikan, bok 2
Författare: Marissa Meyer
Orginaltitel: Scarlett
Översättning: Ylva Spångberg
Utg år: 2013
Förlag: Mix Förlag
Köp den till exempel här eller här
För vem? 11 år och uppåt

4 kommentarer:

  1. Suck, jag måste snart skaffa de här böckerna och läsa dem. Också. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Världen är så full av alla böcker man måste läsa. Och så envisas de där författarna med att skriva ännu fler fantastiska böcker man OCKSÅ måste läsa! :)

      Radera
  2. Tyckte mycket om den här med =) men tyckte nog ettan var snäppet bättre. Troligen för att det är Cinder jag gillar att läsa om/följa mest!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också mest att läsa om Cinder, även om Scarlet är helt OK. Men det är Cinder som är Månkrönikans huvudperson tycker jag, och jag hoppas hon är med lika mycket i de två återstående böckerna. Om inte mer...

      Radera