tisdag 26 april 2016

Venetia

Jag njöt av ännu en uppläsning av Richard Armitage av Georgette Heyer, denna gången Venetia som även den är en förkortad variant av originalboken. Jag gillar Venetia mer än jag tyckte om The Convenient Marriage - Venetia är stark och ger svar på tal, och tar dessutom sitt öde i egna händer. Eftersom hela hennes sociala värld tycker att hon bör hålla sig i stillhet och hålla sig långt borta från allt som andas skandal eftersom hennes mamma tydligen var helt skandalös - så tänker hon att hon själv får fixa till sitt happy ending, och strunta i den där sociala världen. Och så gör hon det. Bra!

Och väl att hon gör det, eftersom jag egentligen hela boken igenom sitter och irriterar mig på att jag inte förstår vad det är som hindrar att hon och lord Damerel gifter sig. De träffas ju ganska tidigt i boken och blir omgående helt kära i varandra, men det är ju så med en romance att det ska uppstå hinder för den där lyckliga kärleken, hinder som ska övervinnas för att de sedan på slutänden ska få varandra happily ever after. Annars hade ju alla romanceböcker tagit slut på sidan tjugo eller nåt. Men här blir de alltså kära - och sedan är det på något sätt underförstått att oh, nej, det är fullständigt otänkbart med ett giftermål mellan lord Damerel och den unga Venetia. Och eftersom jag lever nu och inte då har jag så svårt att fatta den där fullständiga otänkbarheten. Visst - han har ett dåligt rykte pga något skandalöst han gjorde i ungdomen, och visst, hon har levt ett skyddat liv på landsbygden i alla år pga överbeskyddande fader... men annars? Men det är ju det där som är det stora hindret, tydligen: hans rykte och hennes obefläckade liv. Så himla skönt när Venetia själv fattar det och tänker "screw it, jag struntar i vad alla säger - vill jag ha lord Damerel så tar jag honom".

Venetia och lord Damerel är trevliga bekantskaper - men så finns det fler personer runt dem som nästan är ännu roligare att höra om. Jag älskar att hata dem, liksom! Ta bara den outhärdlige mr Edward Yardley, som tycker att Venetia ska gifta sig med honom för att det är förnuftigt, och att han kan bestämma över hennes liv bara för att han är man och förstår sig på saker bättre än henne. Eller den riktigt jobbiga mamman som följer med i bagaget när Venetias bror Conways hustru oväntat anländer till Undershaw (godset där de bor), och vill ta över och göra om i princip allting där. Fina detaljer! Och så dialogerna som följer, upplästa av Richard Armitage... det är bra!

Titel: Venetia
Författare: Georgette Heyer
Utg år: 1958 (original), 2010 (den här ljudboksutgåvan, Naxos Audiobooks)
Ljudbok - uppläsning: Richard Armitage
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar