måndag 24 april 2017

A Darker Shade of Magic

Som jag älskar den här idén med de fyra parallella världarna och de fyra olika London: röda London med magi (därifrån kommer Kell), vita London där magin är maktmedel, svarta London man har stängt ute pga magin blev skogstokig, och så grå London som är "vårt" riktiga London, utan någon egentlig magi (och därifrån kommer Lila)(och nej, inte Lila som i färgen lila utan som i förkortning av Delilah). Bara bilden av de där fyra är så fin - och det är de som är på framsidan.

Men det som ger boken och alltihop liv är Kell. Han är magiker, och kan förflytta sig mellan de olika världarna (utom till svarta London). Och han utnyttjar det, genom att smuggla prylar mellan de olika världarna. Det som till exempel är en bagatell i röda London kan inbringa stora pengar till rätt köpare i grå London. Och det som sätter igång storyn är när Kell råkar få med sig en sten från vita London till först röda, sedan grå London. En sten fullsmockad med magi. Magi från svarta London, en sten som inte borde kunna finnas. Och vad gör då Kell med denna sten? Jo - han blir bestulen på den.

Under läsningen störde jag mig rätt mycket på att det gång på gång uppstod fullständigt omöjliga situationer och dödsfaror för Kell och Lila - men att de hela tiden fick hjälp och räddning i sista sekunden. Det blir liksom inte riktigt lika spännande att läsa när Überfarlig Omöjlig Situation nummer 23 uppstår och Kell och/eller Lila håller på att dö eller möjligen redan har dött, när de 22 föregående situationerna också var lika omöjliga och farliga... man blir liksom lite avtrubbad?

Det som gör att jag gillar boken väldigt mycket är alltså inte storyn, utan personerna som (tillsammans med världsbygget) lyfter den här boken till något alldeles extra: Kell och Lila, och dynamiken och dialogerna mellan dem. Rhy, Kells bortskämde prinspolare. Holland, som också kan resa mellan världarna, men som är väldigt obehaglig. Astrid och Athos, barägaren Barron, och så galne kung Georg III...  Nu, när jag läst färdigt boken så känner jag att jag är långtifrån klar med Kell och Lila och måste läsa mer om vad de har för sig - även om A Darker Shade of Magic rundar av och knyter ihop allt rätt snyggt så finns det så mycket kvar som kan hända i alla de där parallella världarna.


Titel: A Darker Shade of Magic
Serie: Shades of Magic #1
Författare: V.E. Schwab
Utg år: 2015
Förlag: Titan Books
Köp den till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Låter spännande! Kombinationen London och hemlig magisk undersida har jag gillat tidigare (Rivers of London, Neverwhere), så jag sätter genast upp denna på läslistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gillar du nog Darkside-böckerna av Becker också, har du läst dem?

      Radera
    2. Nej, jag har inte gjort det! De är lite för svåra för mina elever och har verkat lite för platta för mig att läsa på egen hand, men jag får erkänna att jag verkligen dömt boken efter omslaget (och förlaget) i det fallet.

      Radera
    3. Jag har läst första boken av dem, och vet att jag gillade idén mycket och nog själva boken också, fast jag har glömt en del. Jag tyckte i alla fall då att de var så bra att jag skulle läsa vidare (fast sen blev det ändå aldrig av...)
      Det där med att döma böcker efter omslag och förlag gör jag också - trots att jag tjatar på eleverna att inte välja böcker efter omslag :) Just nu håller jag på med en bok som jag aldrig hade valt själv ifall jag inte hade läst en positiv recension av den. Debutbok, inte kul framsida och ett litet förlag... men jag är nästan helt golvad av hur bra den är. Undras hur många bra böcker man missar pga fel förlag och framsidor som inte tilltalar en...??

      Radera