tisdag 11 april 2017

Nine Rules to Break When Romancing a Rake

Callie, eller Calpurnia som hon är döpt till men inte så gärna vill kallas, är tjugoåtta år och som syster till en earl en självklar medlem av Londons högsta societet. Hennes lillasyster har precis gjort debut i sällskapslivet och blev omgående kär i en hertig som blev kär tillbaka och de två planerar nu bröllop. Callies liv borde vara glittrande och guldkantat, i en virvel av nöjen, baler, operabesök, dyra klänningar och allt det där?

Nej. Hon är ju gammal. (eehh...?) Hon har misslyckats på äktenskapsmarknaden och inte blivit gift. Hon har väl fått några erbjudanden om äktenskap men inte från någon hon velat gifta sig med, så hon har hamnat på spinster shelf och får varken dansa, kyssas eller ligga. Faktiskt fick hon inte dansa så där värst mycket på sina första baler heller, då när hon var ung (arton?) och hennes mamma klädde upp henne i fantastiska orangefärgade balklänningskreationer och hoppades på det bästa. Nej, Callie fick sitta vid sidan om och titta på när alla andra dansade och hade kul. Helst går hon inte på baler alls, utan vill mest sitta och läsa en bra bok. Gärna om romantik. (viss igenkänning här...)

Men, när hennes syster ska gifta sig och deras mamma äntligen får ställa till det där bröllopet hon har längtat efter så länge, då börjar Callie fundera och drömma. Om hon kunde strunta i alla konvenansens regler och göra det hon hade lust med? Vad hade hon gjort då? Hon skriver en lista på nio grejer hon skulle velat göra. Bli kysst, gå till en herrklubb och spela, rida grensle på en häst och annat.

Och sen? Sen gör hon det.

Upplägget för den här boken är bara att älska. Ungmön som struntar i alla regler och förväntningar och gör saker hon inte får, till storebrors och andras fasa. Och jag gillar boken en hel del, det gör jag. Men inte alls lika mycket som jag trodde när jag började läsa den. Den "rake" hon är kär i, Gabriel St John, marquess of Ralston, tar liksom över alldeles för mycket och blir ett tryggt skyddsnät som tar emot när Callie försöker flyga och följa punkterna på sin lista. Typ "ja, ja, lilla vän, det blir nog bra" och sen skyddar han henne, kysser henne och tar fram hennes bröst ur klänningen och kysser dem också.

Och det är något som saknas för mig för att jag ska tycka om personerna och gilla storyn. Vet inte riktigt vad, för här är gott om bra dialoger och mycket humor. Det bara klickar inte för mig. Jag ska testa någon bok till av Sarah MacLean för detta är hennes första och jag tänker att hennes senare böcker kan vara mer sådana som drar in mig - det känns som att möjligheterna för det finns men att det bara var den här boken som inte funkade.


Titel: Nine Rules to Break When Romancing a Rake
Författare: Sarah MacLean
Utg år: 2010
Förlag: Avon Books
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar