onsdag 18 december 2019

Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död

Jag kunde inte släppa den här boken, och det förvånade mig egentligen eftersom jag först inte gillade den, och boken igenom tyckte rätt illa om huvudpersonen. Men den överraskar, och är smart gjord, och får in så mycket mer än bara det här med tidsresandet och huvudpersonen Jonas desperata kamp att hitta sin egen mördare.

Men först alltså. Då får vi läsa om Jonas Paulsson när han vaknar en söndag och länge ältar om det kommer att bli något morgonsex med frun Isa eller inte, om de håller på att glida isär från varandra, om hennes ex var bättre i sängen eller ej, och vidare ut i Stockholm där Jonas ska träffa någon på någon sunkig pub men denne någon dyker inte upp, och det är tunnelbana, karriärsmänniskor, parliv i name-dropping-vem-är-du-stockholm och mer som jag kände att "det här har jag läst förr och är sååå trött på" plus att jag tyckte språket var lite väl stolpigt. Men jag har en egen regel som säger Ska-läsa-åtminstone-till-sidan-50-innan-jag-lägger-ner. Tur det, för på sidan 36 kommer Jonas hem till lägenheten igen och blir mördad. Någon skär halsen av honom i hallen, och han dör. Och sen? Jo, sen vaknar han upp igen, och minns känslan av kniven och smaken av blodet, och tror att det hela var en mardröm. Men det är det inte - han har vaknat lördag morgon och alltså rest i tiden till morgonen före mordsöndagen.

Och det är nu det börjar. Om det är lördag morgon igen - kan han i så fall förhindra sin egen död nästa dag? Lista ut vem som mördar honom och stoppa denne? Han lever igenom sin lördag igen, inklusive parmiddagen på kvällen, och misstänker nu allt och alla för att hysa onda planer. Vem är det som frun Isa får meddelanden ifrån på telefonen? Och hallå! Gästerna på middagen har med en present - just den svindyra, vassa kniv som ett dygn senare används för att skära av Jonas hals. Panikslagen drar Jonas iväg till polisstationen för att begära beskydd, eftersom han "vet att han kommer att bli mördad imorgon" men poliserna ställer sig helt kalla till detta eftersom det inte finns någon tydlig hotbild. Efter viss skogstokighet somnar Jonas i en cell, lycklig med att ha lurat ödet... tills han vaknar och det är fredag morgon.

Och så där håller det på. Jonas backar i tiden ett dygn i taget och kan alltså nysta i vad som hänt och vem som skulle kunna mörda honom, men får också möjlighet att stoppa en terroristattack som sker på lördagskvällen där flera människor dör. Plus att han nu plötsligt kan impa på sin fru oerhört genom att kunna alla svaren i fredagens avsnitt av På spåret.

Nä, jag gillar inte Jonas själv så där värst, men jag tycker alltså väldigt mycket om storyn, tidsresandet, twisterna, paradoxerna (för de är många och kluriga, man får verkligen tänka till) och så det här oväntade som kommer in med sorgearbete och kärlek mellan föräldrar och barn.


Titel: Den extraordinära berättelsen om Jonas Paulssons plötsliga död
Författare: Alexander Karim
Utg år: 2019
Förlag: Norstedts
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar