söndag 29 december 2019

Det andra inte ser

Tove flyttar till Rättvik med sin mamma och storasyster. Huset de ska bo i ligger i ett villakvarter, är rätt stort och med riktig trädgård, men är i behov av renovering. Köket är fint, vilket är bra eftersom Toves mamma Marie frilansar som provmatlagare för en tidskrift. Nu ska ett nytt liv börja, ett där pappa inte längre finns med dem, men också ett liv där mormor ska finnas med mycket mer än förut. Marie har inte haft mycket kontakt med sin mamma, men efter en brand är hon bostadslös och skör, och ska nu bo med dottern och dennas familj.

Det är något i huset som inte stämmer. Det hörs konstiga ljud, är kallt på ett sätt som inte känns naturligt, särskilt Marie får känslan av att någon betraktar henne fast det inte är någon där. Och flera gånger hörs ljudet av rinnande vatten från badrummet på andra våningen - och när Tove öppnar så är badkaret till bredden fyllt. Av ingen. Tove är helt övertygad om att något har hänt i huset förut, att någon försöker ta kontakt med dem. Och det är ju det här med Tove - hon ser det som andra inte ser. I hela sitt liv har hon kunnat se döda människor. Så nu är det klart att hon tycker det är obehagligt, men hon är egentligen inte rädd utan hon vill ta kontakt med den som så uppenbart finns på andra sidan och ta reda på vad det är som är fel.

Jag tycker väldigt mycket om när Christoffer Holst skriver om människor i vardag, om detaljer som får miljön levande, om vänskap som vaknar, och alldeles särskilt älskar jag när han skriver om mat och matlagning. Jag vill gå in i det där köket och få vara med och smaka på Maries provlagade mat, se de fina uppläggningarna, känna dofterna...
Och han kan även skriva så det blir orimligt skrämmande med mörka fönster i en vanlig villa, och med det ohyggliga med ett badkar fullt med vatten. Det är skrämmande, och bra, och spännande!

Men när jag hade bara några sidor kvar i boken började jag bli orolig - hur ska allt det som är igång här kunna avslutas? Kommer jag få svar på allt det jag undrar över?
Tyvärr blev jag besviken eftersom jag tyckte att jag inte fick det, att det var så mycket som förblev oklart och ouppklarat. Främst tycker jag att boken faktiskt innehåller två olika berättelser som egentligen inte hänger ihop, och att ingen av dessa två berättelser fick bli riktigt färdig. Och så hade jag gärna läst mer om Toves syner och hur eller om hon lär sig handskas med dem.

mer av detta, denna kombo av feel-good och skräck, tack, men med fördjupning.

Titel: Det andra inte ser
Författare: Christoffer Holst
Utg år: 2019
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här, här eller via Omnible
För vem? ca 12-15 år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar