onsdag 25 december 2019

Starsight

Och så hade det kommit en bok till i serien Skyward av Brandon Sanderson, den där när han lämnar sitt vanliga fantasy-universum Cosmere och ger sig på sci-fi i stället. Jag tyckte mycket om första boken om Spensa, så det var klart att jag kastade mig över den här.

Och den börjar ungefär där bok 1 slutade, eller några månader efter. Vi kastas rätt in i ännu en actionpackad och fullständigt livsfarlig rymdfight mot the Krell där Spensa och M-bot gör helt fantastiska (och olydiga) manövrar och jag läser på och tänker att bok två ska vara i samma stil som bok ett. Hur dum är jag? Har jag inte läst Brandon Sanderson förr? Han överraskar alltid. Nu också. Så en bit in i boken är vi banne mig inte ens kvar på Spensas hemplanet. Hon och M-bot har dragit rätt till fiendens centrum, ett oändligt antal ljusår från den invanda grusmiljön vi vant oss vid. Och nu får Spensa röra sig i miljöer som känns som rena Star Wars-cantina-festen. Underbara varelser! Och kulturerna, och religionerna, och politiken...! Det är som en ny bokserie igen - fast ändå inte eftersom Spensa och M-bot är med.

Och vi får läsa om det värsta hotet av alla: the delvers som kan krossa en hel civilisation på bara några minuter. Och Spensa får flyga mer, och M-bot får vara sitt vanliga stingsliga jag (och välja de mest olämpliga tillfällen att genomgå livskriser). Och Doomslug (min favorit-larv/snigel eller vad den nu är...) får vara med också! Jag kan inte avslöja så mycket om det som händer eftersom det spoilar, men ändå: att hitta vänner och allianser där man minst anar. Och om att det inte alltid är lätt att veta mer om sina fiender om det gör dem mer... eh, mänskliga eller vad man ska säga.

Men det här är inte OK, herr Brandon Sanderson: det du gör med M-bot. Absolut nej. Och slutet? Absolut inte OK, inte någonstans, och hur ska jag nu kunna vänta på bok 3 som ju inte ens är skriven än? Kommer troligen 2021...?? Hallå!?

Titel: Starsight
Serie: Skyward #2
Författare: Brandon Sanderson
Utg år: 2019
Förlag: Orion Publishing
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar