onsdag 2 juli 2014

Hjärta av damm

Lagom till sommarlovet började så landade senaste mys-skräckisen av Ingelin Angerborn på biblioteket. De här vardags-spök-smygskräckböckerna är galet populära bland barnen, och för det mesta är allihop utlånade, med reservationsköer och förfrågningar. Popularitetsligan leds nog av Rum 213, tror jag, men det är hårfint. De gillas allihop. Varje år när skolan har en egen lokal bokjuryomröstning så vinner antingen Angerborns senaste (precis som hon alltid ligger högt till i den "riktiga" Bokjuryn) eller Kinneys senaste Dagbok för alla mina fans.

Klart jag ville läsa Hjärta av damm! Inte för att jag behöver läsa den och bokprata om den...nej, den kommer att lånas ändå. Men barnen kommer garanterat att fråga mig vad den handlar om, innan de lånar den, och då vill jag stå där och vara Den Insatta och Kunniga Bibliotekarien Som Läser Böckerna Som Gäller Just Nu Och Hänga Med I Snacket.

Plus att jag själv helt enkelt gillar de här böckerna väldigt mycket. Jag har läst dem allihop. (här och här har jag skrivit om två av dem)

Hjärta av damm levererar. Miljön är en liten teater, där en grupp barn och ungdomar på höstlovet går på teaterkurs. Givetvis finns det ett teaterspöke, och ett mysterium med en försvunnen teaterdirektör. Det bankas oförklarligt på dörrar, lampor blinkar, en skuggig skepnad sitter och tittar på repetitionerna (fast det är bara huvudpersonen Bella som kan se den), meddelanden skrivs på väggarna, fönster står oförklarligt öppna och ibland känns det som att någon tittar ut på en inifrån ett fönster, fast det inte kan finnas någon där.

Samtidigt som allt det där mystiska så är det vardagsrealism, med tolvåringar som först är blyga för varandra men sedan blir kompisar, eller till och med kära i varandra. Teaterövningar görs och en liten pjäs övas in, med mycket fniss och "palla...". De känns så väldigt verkliga, de där barnen. Det kanske därför spökerierna blir så mycket otäckare, eftersom de landar i något som känns som en verklig vardag.

Titel: Hjärta av damm
Författare: Ingelin Angerborn
Utg år: 2014
Förlag: Rabén & Sjögren
Köp den till exempel här eller här
För vem? ca 9-12 år

1 kommentar: