söndag 6 juli 2014

Mörk ängel - riktigt bra om serafer och kimärer

Den här boken har stått och dammat på vårt bibliotek en längre tid, och jag har avfärdat den som "något i stil med Fallen ängel, eller nåt", helt utifrån titeln och den nästan romance-aktiga framsidan. En elev på högstadiet har lånat, och lämnat tillbaka med det korta utlåtandet "konstig". (jag tror inte hon läste hela) Sedan läste jag på några bokbloggar om en urban fantasy som skulle vara helt fantastisk och utspela sig i Prag, och som hette Daughter of Smoke & Bone. När jag såg författarnamnet "Laini Taylor" snäppte det i hjärnan: jamen var det inte den där trista ängelboken?

Jodå. Det var det. Och nu har jag läst den. Och någon trist ängelbok är det inte. Jag är helt hänförd och har tillbringat ungefär det senaste dygnet ihop med änglar (jo) och kimärer, varit i Prag och i Marrakech och haft det alldeles förträffligt. Det var länge sedan jag slukade en bok med sådan frenesi - tokbra! Gick inte att lägga ner! Måstemåstemåste läsa fortsättningarna Days of Blood and Starlight och Dreams of Gods and Monsters som båda som väl var fanns på amazon.com och efter två behändiga klickningar nu ligger på min läsplatta. Och jag, som precis har påbörjat fem veckors semester! O joy!!

För det första: miljön. Jag har varit i Prag, men det var länge sedan och då letade jag mest efter 1. restauranger över huvudtaget, 2. växlingskontor och 3. U-Fleku (jag var på tågluff, det var 1989 och fortfarande väldigt mycket "öst" över Prag). Och nu MÅSTE jag åka dit igen. Så bra beskriver Laini Taylor miljön. Jag måste dessutom åka till Marrakech, tror jag, och vara "naiv turist i foträta skor" där.

För det andra: Karou. Huvudpersonen. Hon har blått hår och talar över 20 språk, rör sig vant och obehindrat i städer över hela världen och är oerhört begåvad i teckning. Hon kan köpa in elefantbetar på en olaglig auktion i Paris och släpa med dem på tunnelbanan där och nästa dag träffa en gravplundrare i Marocko och erfaret sortera upp människotänderna han har till försäljning och köpa med sig dem som är bra hem till Brimstone. (Och Brimstone är hennes osannolike fosterfar, som har en mystisk butik på en plats som bara nås på magisk väg. Han har horn, svans och päls och svarar inte på några frågor)

För det tredje: Akiva. Jamen, Edward, släng dig i väggen, va? Akiva stalkar, är snäll och snygg och har vingar. Och är varm. Samt kan slåss med svärd. Förträfflig kille.

För det fjärde: Serafer. Och kimärer. Änglar och demoner. I ett ständigt krig. I en annan värld.

Yes!! Läs, läs, läs!

Titel: Mörk ängel
Författare: Laini Taylor
Orginaltitel: Daughter of Smoke & Bone
Översättning: Lena Karlin
Utg år: 2013
Förlag: Bazar förlag
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar