fredag 18 september 2015

Bokmässans måsten: 1. Sally Green


Som jag skrev häromdagen blir det sanslöst svårt för mig att hinna se och höra allt det jag vill se och höra på Bokmässan. Jag kommer att springa som en skållad iller från det ena till det andra, och ändå missa mycket eftersom jag tyvärr inte är utrustad med egenskapen att kunna klona mig.

Men jag har några absoluta måsten, grejer jag absolut prioriterar och går på. Klona eller icke. Det största och viktigaste måstet av dem är Kulturkollos fantasymingel 16-17.30 på lördagen (läs allt om det HÄR, och anmäl dig snarast om du inte redan gjort det). Dit kommer de tre författarna (på en gång!! starstruckness grande!!)(finns det ens ett ord som heter starstruckness??)(nu finns det annars det) Sally Green, Laini Taylor och Siri Pettersen. 

Och dessa tre har förstås egna seminarier där de får bre ut sig lite mer och prata om sina böcker och sitt författande och sin syn på det ena och det andra. Dem får jag, ska jag, kan jag inte missa.

Sally Green har sitt seminarium på söndagen, 13.00-13.45: Fantastisk bok satte nytt rekord. Och den fantastiska boken som satte rekord är alltså hennes debutbok Half Bad som översattes till 45 språk innan den ens hade publicerats.


Tålde den boken alla förväntningar och all hype, då? Ja, jag tycker det. Jag gillar det där med böcker som handlar om ondska, och om människor som kanske är onda fast de är goda, eller om de är lite mittemellan. Lite ondske-grå sådär. Så som människorna väl är, i stället för enbart goda eller onda. Och jag var väl inte så där särdeles förtjust i Nathan men desto mer i hans samhälle och historia. Läs här vad jag tyckte om Half Bad.

Som en liten försmak kommer nu här ett filmklipp där Sally Green själv berättar om hur himla mycket hon ser fram emot att få komma till Göteborg. Klart hon gör! Hon ska ju få träffa alla bokbloggarna på Kulturkollos fantasymingel!! Vad kan gå fel med det?


3 kommentarer:

  1. Jag hade väldigt gärna velat gå på Laini Taylors seminarium, men tyvärr är jag bara där torsdag och fredag. Dock så finns det nog en hel del intressant att se då också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Laini har ett samseminarium med Siri Pettersen på fredagen 12-12.45! Det kanske? Det är på seriescenen och de ska prata om sambandet mellan illustration och fantasy. Kolla här:
      http://www.bokmassan.se/sv/program/arets-program/?eventid=11681

      Radera
    2. Det hade jag missat. Tack för att du visade, det måste jag absolut gå på! :)

      Radera