söndag 20 september 2015

Bokmässans måsten 3: Siri Pettersen


När jag läste Siri Pettersens debutbok Odinsbarn i våras när den kom så var jag fascinerad av hennes världsbygge, hennes karaktärer men gnällde en hel del över att jag tyckte boken var för lång. (här kan du läsa vad jag tyckte) Men ju mer tid det har förflutit sedan läsningen, desto mer har jag glömt det där med längden och det som jag hakade upp mig på, och i stället mest tänkt på Hirka och hennes värld. Och jag har hunnit jobba upp ett stort, STORT, behov av att snarast läsa nästa bok i serien: Röta. Jag har förstått att den ska utspela sig i vår egen värld, och jag är så väldans nyfiken. Hur går det där ihop då, undrar ni som känner mig, du brukar ju inte gilla portalfantasy och magi i vår egen värld? Nä, det är just det. Jag undrar hur Siri Pettersen ska få till det här. Om det är skillnad när jag känner en karaktär som kommer från en annan värld hit.


Det där var ju en längre och ganska typiskt Carolina-svamlig inledning på det här: Siri Pettersen kommer till Bokmässan i år, och givetvis måste, måste, måste jag se och höra henne! (och JA, hon kommer ju till vårt fantasymingel på lördagen! Hon också! Yej! på det!)

Hon är med på en del seminarier och andra programpunkter på scenerna och montrarna. De här vill jag se:

Från okänd debutant till älskad författare  (fredag 13-00-13.20) är ett seminarium där Siri berättar om hur det är att ha en sådan rasande succé med sin debutbok.

När verken får ett eget liv låter riktigt intressant! På Ung scen på fredagen 14.30-14-50 pratar Siri Petterson med Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren om vem som äger berättelsen när den genom fanart får ett eget liv - författaren eller läsaren?

Redan igår tipsade jag om när Siri Pettersen och Laini Taylor pratar om bandet mellan illustration och fantasy, på seriescenen fredag 12.00-12.45, men det tål säkert att upprepas.

Och det här! Siri om fornnordisk mytologi, och om vikingar! Tillsammans med debuterande Elisabeth Östnäs (Kungadottern)! Och Lotta Olsson! MÅSTE ses! Lördag 11.00-11.45, Vurm för vikingar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar