onsdag 30 december 2015

Champion - lite försent bara

Äntligen tog jag tag i att avsluta Legend-trilogin! Jag hyllade första boken, gillade andra boken fast inte lika mycket som första. Tredje boken då? Alltså - helt OK, jadå. Men helt ärligt var det mest ett pliktskyldigt bläddrande för att jag äntligen skulle få allt avslutat och alla trådar ihopknutna.

För visst då - Marie Lu får ihop allt på slutet (även om jag tycker att länders och väldigt många människors öden vääääldigt mycket verkar hänga på tre eller fyra personers beslut och hälsa?). Men mitt problem är att det har gått för lång tid sedan jag läste de bägge första böckerna i trilogin (jag pallade absolut inte läsa om någon av dem inför den här) och att jag har glömt rätt mycket av det som hände i dem. Och särskilt förhållandet mellan Day och June beror mycket på det som hände i bok ett och två, och eftersom det inte är lika aktuellt för mig som för dem som blir jag liksom aldrig engagerad i dem. Det känns lite trist eftersom det var Day/June-spänningen som fick mig att tycka så mycket om Legend. 

Det jag gillar är att det inte bara är Republiken, eller ens bara Republiken och Kolonierna som det handlar om i Champion. Nädå, nu dras andra delar av världen in också. Afrika, och Antarktis. June besöker Antarktis, och det är spännande! De är enormt långt fram i utvecklingen, och bara det att de alla går runt med poäng över sina huvuden, som några simmar eller något direkt ur ett rpg-spel, gillar jag mycket. Har de bra poäng har de gjort bra saker, och har de gjort bra saker har de kommit längre i karriären. Och "bra saker" kan vara goda handlingar eller kreativa saker. Jag hade gärna läst mer om Antarktissamhället!

Så - helt OK, och skönt att för en gång skull faktiskt avsluta en dystopitrilogi, men inget wow. Tyvärr.

Titel: Champion
Serie: Legend #3
Författare: Marie Lu
Originaltitel: Champion
Översättning: Katarina Falk
Utg år: 2014
Förlag: Modernista
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar