fredag 12 augusti 2016

De dödas röster



Under mina kvällspromenader den senaste veckan har jag lyssnat igenom alla åtta avsnitten av podden De dödas röster av Sara Bergmark Elfgren (på Sveriges radio - P3 serie). Alltså - så galet bra!

Storyn drar en hel del åt det övernaturligt läskiga, och att gå där i totalmörkret (jo, jag bor på landet, och går gärna sena promenader längs med landsvägen där det bara är mörkret och jag. Ingen ficklampa, bara månen och landsvägens vita streck - det brukar räcka för att hitta...) alldeles ensam och lyssna på hur någon annan i mörker smyger runt stugan där Jessica Lundh mördades för att kanske få höra hennes röst... det är rätt stämningsskapande kan jag säga!

Emma börjar rota i händelserna för tjugo år sedan, då när hennes bästa vän Jessica hittades död i en kolonistuga. Det hela är gjort som en dokumentär, med intervjuer av olika personer, telefonsamtal, nyhetsuppläsningar, musiksnuttar. Lite i taget får vi veta vilka Emmas och Jessicas vänner var, vad de höll på med, mer om polisens utredningsarbete (och vad de missade), misstankar och alibin på deckarvis.

Det jag hela tiden får påminna mig själv är att det är påhittat, för det låter det nämligen inte som. Skådespelarna som spelar de olika personerna gör det så ruggigt bra! Allt det de säger känns så äkta att det känns helt otroligt att de ens följer ett manus, och personerna i den där kompiskretsen blir till helt riktiga personer för mig. Musiken är bra, och storyn spännande, och.... jag vill bara ha mer av det här!!

Här hittar du De dödas röster. Lyssna, om du inte redan gjort det. Det är i princip en order!

2 kommentarer:

  1. Aj, aj! Will do! Jag lyssnade på Creepypodden på min kvällspromenad häromkvällen och trots att det egentligen inte var läskigt så¨tittade jag mig allt över axeln då och då. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska nog lyssna lite på Creepypodden tror jag. Han (Jack Werner tror jag han heter) är ju med i De dödas röster också, där han spelar "sig själv".

      Radera