fredag 19 augusti 2016

When a Scot Ties the Knot

Det var alltså den här boken som fick mig att läsa om lajvande riddare i Romancing the Duke eftersom jag trodde jag behövde läsa serien Castles Ever After från början. Det behövde jag inte, visade det sig. Tartan-Tarzan här på bilden och Maddie har inget alls med personerna i seriens bok 1 att göra - det enda som binder samman är väl att huvudpersonen ärver ett slott.

Det är alltså Maddie som blir med slott, och det blir hon eftersom hennes gudfar (eller vad han nu var, han är inte med i boken så har glömt) tycker synd om henne när hennes trolovade skotske kapten MacKenzie aldrig återvänder från kriget i Europa. (varför har inte JAG gudfäder som skänker mig slott när det är synd om mig? va? vavava??) Grejen är att hela Maddies slottsliv och tillvaro bygger på en lögn - den där kapten MacKenzie finns inte på riktigt.

När Maddie var sexton och skulle debutera i sällskapslivet så fick hon nämligen stora skälvan (hon får panikångest av folksamlingar, även små folksamlingar så socialt liv är rena mardrömmen för henne). För att komma undan hittade hon på att hon träffat en kapten MacKenzie och förlovat sig med honom, men att han sedan försvunnit ut i kriget med sitt högländarregemente. För att det hela skulle vara trovärdigt skickade hon regelbundet brev till denne skotske kapten som inte fanns på riktigt, brev som blev lite som en dagbok för henne själv och där hon avslöjade ungefär allting i sitt liv.

Nu knackar det på dörren till det där slottet (beläget i Skottland, förstås). Det är kapten MacKenzie. I full högländarutstyrsel med kilt och allt. Han finns! På riktigt! Och eftersom han finns så är det han som fått alla Maddies brev som hon trott aldrig kom fram till någon. Denne ståtlige, långe skotte med ögon blå som en loch viftar nu med Maddies pinsamma brev och hotar att avslöja allt hon skrivit om hon inte delar med sig av slott och ägor till honom (och hans män). Fast hur burdus och otrevligt det än verkar så har han sina skäl, och är förstås en fin och mjuk kille på insidan, och så lite ömtålig också så där gulligt fint.

Det är småroligt, det här, särskilt när Logan och Maddie pratar med varandra. Men precis som i Romancing the Duke så tenderar det ganska ofta att falla över fånighetens gräns och kännas som komedi i kostym. Jag får aldrig något romance-pirr, liksom, även om det är helt OK underhållning.


Titel: When a Scot Ties the Knot
Serie: Castles Ever After
Författare: Tessa Dare
Utg år: 2015
Förlag: Avon Books
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar