tisdag 30 augusti 2016

Världen efter

Jag gillade Världen efter - inte riktigt lika mycket som jag gillade Änglafall eftersom raggarängeln Raffe (nämen sorry, ärkeängel är han, jag vet, men har fortfarande inte kommit över namnet Raffe) inte är med lika mycket här. Men när han väl kommer med, så! Lika mycket action och splatter och humor som i första boken, så det gick snabbt att läsa.

I förra boken gick Raffe runt och var hyfsat arg och sur över sina förlorade vingar. Nu ståtar han åter med vingar, men är han nöjd? Åh, nej. Det är ju de där fladdermusliknande historierna på framsidan han har nu. Inte alls ängel-like, och han hade definitivt inte platsat i philadelphiaostreklamen. Ingen litar förstås på en ängel med demonvingar, så Raffes liv är tungt och komplicerat. Och så, som sagt, någon annanstans än där Penryn är i större delen av boken.

Penryn försöker ta hand om sin huggtandade syster. Inte lätt - särskilt som det enda hon verkar kunna äta är blod och rått kött. Penryns mamma är fortsatt helt i sin egen värld där det går att tala med gud i en gammal gps och lösningen på alla problem är att bygga en hög av lik. Så Penryns liv är rätt jobbigt, kan vi väl säga. Inte blir det bättre när hon efter ett antal olyckor befinner sig på väg till Alcatraz som fånge, ej heller av alla dessa nya änglar som dyker upp i svärmar. Änglarna som är utrustade med skorpionstjärtar och hjärnor i nivå med en buss ungefär.

Nu måste jag snart få läsa tredje boken om Penryn, End of Days heter den på engelska. Får Raffe ordning på vingarna? Kommer Paige tillrätta med sin diet? Lär sig skorpionänglarna någonsin att flyga åt samma håll, samtidigt?


Titel: Världen efter
Serie: Penryn och tidernas slut #2
Författare: Susan Ee
Originaltitel: World After
Översättning: Carina Jansson
Utg år: 2016
Förlag: Modernista
Köp den till exempel här eller här
För vem? 13 och uppåt

4 kommentarer:

  1. Hade jag inte redan varit helt hooked vid serien så hade jag blivit det av din rec. Så träffande haha. :-)

    SvaraRadera
  2. Tyckte så mycket om mamman - härligt totalt knäpp. (Inte så mycket att hålla i handen för Penryn dock...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också henne! Galet arg med en elektrisk kofösare i handen. Och hon klarar sig alltid!

      Radera