söndag 7 augusti 2016

The Winner's Crime

Det här är fortsättningen på The Winner's Curse, och innehåller spoiler för den eftersom det knappt går att skriva om andra boken utan att avslöja vad som hände i första. LÄS ALLTSÅ INTE VIDARE om du tänker läsa The Winner's Curse!!

Kestrel ska gifta sig med prinsen, kejsarens son, och bli imperiets nästa kejsarinna. Det borde väl vara allas dröm? Leva vid hovet, ha allt hon behöver, vara med på fester och baler och dessutom ge taktiska råd angående kriget mot östländerna? Men Kestrel verkar inte tycka det. I stället förhalar hon den där bröllopsdagen som ska komma, skjuter den så långt i framtiden det bara går utan att kejsaren blir förbannad.

Jo, för hon vill ju inte det här. Hon vill inte ha prins Verex och vara Valorias kejsarinna. Men det är priset hon får betala för att rädda Arins liv, och för att rädda landet Herran från krig. Men allt detta är det bara hon själv som får veta - Arin får aldrig veta eftersom han då skulle komma galopperande till hennes undsättning och paja fredsavtal och störta länder i krig för hennes skull. Alltså låtsas hon vara helt nöjd med sitt liv. Och Arin blir helt förkrossad - hur kan hon vilja gifta sig med prinsen? När han trodde att det skulle bli Kestrel och han själv?

Det blir miljöbyte i den här boken alltså - från det erövrade landet Herran med revolutionsplaner till hovliv i huvudstaden med intriger och spioneri. Marie Rutkoski skriver elegant, och återhållsamt - mycket lämnas till läsaren att tänka själv.

Ändå tycker jag inte alls lika mycket om The Winner's Crime som The Winner's Curse, första boken som jag slukade. Det här är så väldigt mycket en mellanbok, och den blir direkt seg ibland. Jag kan bli smått galen på hur Arin och Kestrel inte pratar med varandra utan bara antar saker, missförstår saker och går och är dystra på varsitt håll. Kestrel har bestämt sig för sin synd-om-mig-men-jag-räddar-ju-världen-roll fast den krossar hennes liv, hennes kärlek och hennes vänner, och det är så väldigt frustrerande att tvingas läsa hur allt går precis käpprätt åt helvete, alla är ledsna, alla är elaka och inga ljuspunkter finns.

Men jag kämpar på till slutet - som är en katastrof och en riktigt jobbig cliffhanger som fullständigt kastar mig in i bok tre (som jag som väl var hade liggande i hyllan redan, hade inte stått ut med att vänta på den kan jag säga...). Bok tre heter The Winner's Kiss och skrivs snart om i ett inlägg nära dig.

Titel: The Winner's Crime
Serie: The Winner's Trilogy #2
Författare: Marie Rutkoski
Utg år: 2015
Förlag: Square Fish
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Låter ändå som något jag måste läsa. Och kanske ha alla tre böckerna tillhands. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag, och ja, det ska du! :)

      Radera