torsdag 11 augusti 2016

Romancing the Duke

Semester, och lästid fanns, men den här bloggaren satt klämd mellan två feta tegelstenar till böcker som ingen av dem var särskilt kul att läsa. Lässvackan var djup och fylld med Candy crush och Pokemon Go. Vad göra, vad göra?
Jo - gå igenom önskelistan jag har på Amazon.com och köpa den bok jag kände lockade allra mest till omedelbar, kravfri läsning. Och där fanns det då en romancebok med en barbröstad highlander som stod och såg manlig ut på framsidan (eller, ja, han såg egentligen mest ut som Tarzan i tartan), en bok som verkade vara precis rätt mix av love och humor när jag läste om den hos Sara Pepparkaka.

Köp inträffade. Men... ve! Tartan-Tarzan visade sig vara bok 2 eller 3 (lite oklart där) i en serie som hette Castles Ever After. Och den här bloggaren är nu en gång sådan att Serier Måste Läsas Från Början annars får hon lätt nervösa besvär. Först ut i serien visade sig vara den här, Romancing the Duke, och alltså måste den där "Buy-now-with-1-click" knappen på Amazon användas ytterligare en gång (eller....nja... serien visade sig bestå av ytterligare fler delar, såatte...)

Jestanes vilken lång och helt ovidkommande inledning... men nu ser ni mig framför er, va? Romanceboken i ena näven, andra näven djupt ner i ostbågeskålen, och .... ta-daaa! Lässvackan botad! Bok utläst på en kväll! För jag älskar sånt här!

Isolde Ophelia Goodnight, eller Izzy, vet hur det där med kärlek och romantik ska gå till. Det har hon läst sig till i böcker. Prinsar ska komma, baler ska inträffa, första kyssen ska vara smäktande... men åren går utan att det där liksom inträffar. Nu är hon tjugosex och har inte ens testat Första Kyssen. Inte heller har hon någonstans att bo. Inget att försörja sig med och inga som helst pengar. Hennes pappa var en känd författare som skrev om modiga riddare och sköna damer i nöd för mängder av läsare, men pappa har precis dött och inte lämnat några pengar efter sig till Izzy.

Nu har hon dock fått ärva något av någon slags gudfar - ett helt slott. Förfallet, läskigt - och dessutom bebott av en ensam hertig som envisas med att slottet inte alls är sålt. Att det är hans och att Izzy inte har där att göra.

Hertig + slott + ung okysst kvinna = ja, just det. Kärlek uppstår. Fast det hela tenderar att gå över alla fånigheters gränser när det anländer en skock människor utklädda till riddarna och de fagra möerna från Izzys pappas böcker - de är så hängivna läsare att de liksom lajvar den världen. Men jag slukade ändå boken eftersom det var mycket humor och roade mig alldeles utmärkt för stunden. Nu ska jag nog ge mig på den där muskulöse högländarboken också.

Titel: Romancing the Duke
Serie: Castles Ever After #1
Författare: Tessa Dare
Utg år: 2014
Förlag: Harper
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar