måndag 11 december 2017

Ditt liv och mitt

Jag har lyssnat på när Katarina Ewerlöf läst om Märit och hennes liv. I nutid är hon på väg att fira sin tvillingbrors 70-årsdag. Jo, klart det är hennes egen 70-årsdag också, men som svägerskan Kajsa framställer det så är det Märit som måste ställa upp och vara med på sin brors firande, och under själva firandet är det han som står i centrum. Jag undrar flera gånger varför Märit åker hem till brodern, särskilt som hon verkligen inte tycker om honom alls och aldrig har gjort. Varför inte stanna kvar hos sin egen familj och det älskade barnbarnet?

Nå - det är när Märit reser till föräldrahemmet i Norrköping (där brodern bor kvar) hon utan att ha planerat det hoppar av i Lund för att gå till kyrkogården och besöka sin äldre brors grav, som är Vipeholmsgraven, en massgrav för intagna på Vipeholmsanstalten, sinnesslöanstalten som det kallades. Vi får följa henne under ett dygn i Lund, höra när hon bråkar med "Den andra" som är en röst i huvudet, en röst som tillhör hennes syster enäggstvillingen som dog vid förlossningen men som på något sätt blev kvar inne i Märits huvud. (ja, det var alltså en trillinggraviditet) "Den andra" är tvärtemot-åsikten, sanningssägaren och den som inte är tyst även om Märit är det. Samtidigt får vi i återblickar ta del av Märits tidigare liv, får reda på mer om hennes bror Lars som alltså togs in på anstalt, får reda på varför hon hoppade av läkarstudierna i Lund redan efter en termin trots att hon pluggat så hårt för att komma in där, får reda på vad som hände när hon tog studenten, får reda på hur hennes mamma och mormor dog, får reda på mängder av familjehemligheter.

Och jag vet att jag borde bli berörd, och upprörd över det som hände Lars och andra i hans situation, och intresserad av Märits möjligheter till studier, och det nya folkhemmet, och miljöerna (har ju för sjutton bott och studerat i Lund och är född i Norrköping...) och familjehemligheterna och syskonrelationerna och ... men. Nej. Jag blir inte det. På något sätt känns det som att jag har läst det här förr, och jag tycker det är ganska trist. Ibland väljer man fel bok och den är egentligen bra men man själv är inte i läge att uppskatta eller ta till sig. Jag var väl inte i relationsläsningsläge, helt enkelt.


Titel: Ditt liv och mitt
Författare: Majgull Axelsson
Ljudbok - uppläsning: Katarina Ewerlöf
Utg år: 2017
Förlag: Brombergs
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte mycket om den!
    Men ibland måste en bok komma vid rätt tillfälle. Eller så tycker man bara olika helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog sanning i båda... men jag tror nog mest att jag valde den vid fel tillfälle. Skulle nog läst den som pappersbok ist f att lyssna tror jag.

      Radera