torsdag 30 juli 2020

Call Down the Hawk

Maggie Stiefvater har ett alldeles särskilt sätt att skriva som balanserar på gränsen mellan knäppt och underbart. Jag har läst det mesta hon har skrivit, älskat en del (alldeles särskilt The Raven Boys-böckerna) och förvirrat kliat mig i huvudet åt en del. Senast läste jag All the Crooked Saints och den hade jag en hel del problem att ta mig igenom även om jag lyckades och gillade den till sist.

Call Down the Hawk är första boken i en ny serie, The Dreamer Trilogy, som handlar om Ronan Lynch som ju var med i The Raven Boys. Det handlar också om Ronans bröder Declan och Matthew, och även Adam från The Raven Boys får vara med lite, men främst är det Lynch-bröderna och deras märkliga egenskaper. Ronan är en "dreamer", och vi har fått veta en del om detta i Raven-boys-böckerna, men nu är det just detta som är centralt. Det han drömmer om kan han ta med tillbaka till verkligheten. Och det där kan ju vara otroligt besvärligt om det han drömmer om är något farligt (och otroligt praktiskt om det är praktiska ting han drömmer om...). Till exempel drömmer han om några monsterliknande krabbor i vatten, och när han vaknar är både han och Adam helt täckta av de där krabborna som är i färd med att äta upp dem. Det blir dyrt att ersätta skadorna för Adams studentrum sen.
Men här finns flera "dreamers", och här finns också en hemlig samling människor som jagar dessa dreamers för att utrota dem eftersom de (i en vision) fått veta att de kommer att medföra världens undergång.

Och jag kämpade ett tag, men till sist lyfte jag blicken och undrade vad jag höll på med. Det här blir för konstigt för mig, för många krumbukter och för många namn och overkligt märkliga saker. Hur mycket Ronan det än är - så orkar jag inte med det och lägger ner läsningen efter ungefär halva boken.


Titel: Call Down the Hawk
Serie: The Dreamer Trilogi #1
Författare: Maggie Stiefvater
Utg år: 2019
Förlag: Scholastic Press
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar