tisdag 21 juli 2020

Grey sister

Trots att jag var rätt besviken på Red Sister, första boken i den här nunne-action-fantasyserien av Mark Lawrence, så tog jag nu tag i läsning av bok två och tre i serien.

Grey Sister fortsätter där första boken slutade, men författaren är snäll nog att inleda med en summering och påminnelse om de olika personerna ("så slipper jag skriva dialoger där mina karaktärer måste berätta saker för varandra som de redan vet, bara för att läsaren ska få veta det"). Ändå tog det ett tag innan jag kommer in i det hela igen.

Nona Grey är fortfarande novis på nunneklostret som lär ut strid, gifter, magi och bön i en salig blandning. Hon är nu i femtonårsåldern och hänger med samma vänner som i förra boken. Ett namn som ploppade upp på sidorna här och var var en viss "Keot" som jag absolut inte kom ihåg från förra boken, och som var rätt uppkäftig och hetsig och tydligen ständigt oense med Nona. Det tog ett tag innan jag fattade att Keot är den lille demon som flög in i Nona under dramatiken i sluthändelserna i Red Sister. Han ses som en fläck under hennes hud, och tar sig fritt lite överallt i hennes kropp, och så kommenterar han allt det hon gör. Jag tycker väldigt mycket om alla delar i den här boken där Keot är med! Mycket Mark-Lawrencskt inslag.

Mindre festligt är det att abbedissan, abbess Glass, får en hel del egna kapitel i boken. De är säkert nödvändiga (och när man sedan läser Holy Sister så förstår man mer vilken viktig karaktär abbedissan är) - men det är rätt mycket politik och intriger och gäsp.

Jag gillar Grey Sister mer än första boken, och det är nog eftersom Nona efter ungefär halva boken drar iväg från klostret (nja, hon flyr) på dramatiska äventyr lite längre österut i den där is-korridoren deras värld utgörs av. Det är mer inblandning av den farliga lönnmördarsekten, och Zole får också visa mer av sin skicklighet (det är ju så ovanligt att i den här boken är det inte huvudpersonen Nona som är bäst - hon är bara nummer 2 faktiskt. Det är Zole som kan allt och är den utvalda enligt profetian). Men fortfarande är det en hel del väl utdragna vålds-och-slåss-scener som jag skummar mig igenom, och fortfarande begriper jag verkligen inte ett dugg av det magisystem som råder. Trådar som inte ses som kan manipuleras och styra det mesta från lås till människors vilja, något som heter "walk the path" som ger kraft men som lika gärna kan sluta med något atombombsliknande utbrott, och så lite annat. Jag vet inte, det känns som att Mark Lawrence tog alla idéer om magisystem han haft och blandade alltihop.

Men jag gillar Keot. Och jag gillar det som finns i grottorna under klostret.


Titel: Grey Sister
Serie: The Ancestor #2
Författare: Mark Lawrence
Utg år: 2018
Förlag: Ace Books
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar