måndag 13 juli 2020

Under Locke

Jag tyckte så väldigt mycket om den förra (och första för mig) boken jag läste av Mariana Zapata (The Wall of Winnipeg and Me), och ville ha mer. Valde på måfå bland titlarna hon skrivit och laddade hem den här. Motorcykelklubbsraffel i Texas med Extremt Tuffa Män med Stora Muskler som säger "shit" ungefär tre gånger per mening? What could possibly go wrong?

Det handlar alltså om Iris, som har slut på pengar och en tappad sug. Hon kör till sin halvbror, som bor i Austin, jobbar på någon plåtverkstad där och är medlem i coola motorcykelklubben Widowmakers. Där var en gång även Iris pappa med, och mamman flyttade ifrån Austin just för att hennes barn skulle komma så långt ifrån den miljön som det bara gick. Nu flyttar Iris in hos sin bror Sonny, samt börjar jobba på en tatuerarstudio som ägs av en annan medlem i Widowmakers, en Dex Locke med stora muskler, blå ögon, många tatueringar och ett humör som är allt på skalan från dåligt till uselt. Han är också väldigt snygg. Och har blå ögon. Och snygga muskler. Och ja.... snygg.

Och först blir Iris och Dex osams. Och sedan blir de sams. Och sedan blir de ihop och sedan har de sex. Och sedan blir det farligheter och kriminalitet och hot och våld med den där motorcykelklubben, en annan rivaliserande motorcykelklubb och så med Iris pappa som ställer till med problem för sina barn eftersom han har ouppklarade affärer och är en stor skitstövel. Och sedan har Iris och Dex mer sex.

Det är tur att det här inte var den första boken jag läste av Zapata, för den här tycker jag inte om och jag vet ju att annat hon skriver är så mycket bättre. Hade jag bara läst den här hade det inte blivit fler. Jag tycker SÅ illa om Dex Locke, och jag tycker så illa om ungefär de flesta i den här boken. Dex har helt vidriga ägartendenser gentemot Iris, och hela den där motorcykelvärlden är så grundmurat centrerad kring De Tuffa Männens Tuffa Liv I Klubben. Kvinnorna är inte med (de är tillbehör i bakgrunden) och ska helst inte lägga sig i eller synas när Muskelmännen har sina Farliga Uppgörelser. Typiskt är att Iris flera gånger blir utskälld eftersom hon "har hemligheter" för sin bror och Dex, och gör saker utan att tala om det för dem. Då är hon dum och tanklös och får veta att hon aldrig får göra så mer. Medan boken igenom så får Iris (och de andra namnlösa kvinnorna i bakgrunden) aldrig någonsin veta vad männen gör när de är iväg på sina Farligheter och Uppgörelser. Nä, då är det mer "vi ska fixa det här och du behöver inte oroa dig mer". Jag blev otroligt störd, och sista tredjedelen på boken skummade jag mest igenom texten för att... ja, jag vet egentligen inte varför jag ville läsa slut den. För att se om Dex gjorde fler tatueringar? (ja, det gjorde han, en som det stod typ "Iris är min" inuti en drake).

Well. Nu vet jag det säkert, i alla fall: Texas + motorcykelklubbar + tuffa män som säger shit shit shit shit = inte min grej. Även om det är romance. Även om det är Zapata.

Titel: Under Locke
Författare: Mariana Zapata
Utg år: 2014
Förlag: Mariana Zapata
Köp den till exempel här, här eller via Omnible

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar