måndag 27 juli 2020

Sagan om Isfolket 6: Det onda arvet

Jag läser om hela Sagan om Isfolketoch den här gången bloggar jag om dem också. Ett kort inlägg om varje bok, och inläggen är fyllda av alla möjliga spoilers och avslöjanden eftersom jag skriver för de som liksom jag själv redan har läst och vill minnas tillbaka (kanske själva bli sugna på att också läsa om).



Kolgrim föddes med förbannelsen, det "onda arvet" och är liksom grundmurat ond redan som spädbarn. Han har dock ganska raskt kommit på att det är bättre om han gömmer undan det där onda och spelar snäll, så att alla tror att han är en ny Tengel den gode och kommer bli en fulsnygg karl som använder sina krafter i det godas tjänst när han blir vuxen. Men inom sig går han och tänker onda ting. Och sin lille halvbror Mattias, den milde och gode som föddes på juldagen? Honom ska han ha ur vägen. Så när Mattias är 8 år och Kolgrim 12 så lurar storebror iväg lillebror ut i en båt där han somnar, varpå Kolgrim slänger bort årorna, tar sig själv i land och sticker hem. Mattias överlever, men hamnar långt hemifrån och tvingas ner för slavarbete i en gruva i nästan två år innan han tillsammans med vännen Kaleb lyckas fly.

Det kan vara en av hela seriens bästa scener, den där Mattias kommer hem till Gråstensholm igen efter att varit borta i två år och varit sörjd som död.

Sen blir Kolgrim skogstokig av allmän ondska, drar upp till Isfolkets hemliga dal med storslagna planer på att själv mana fram Satan och bli den Mest Utvalde Av Alla Utvalda. För att våga det tar han lite knark ur Sols medicinförråd som han stulit med sig, och påverkad av det tror han att han fått vingar och hoppar utför ett stup och dör. Tyvärr har han dessförinnan huggit Tarjei med kniv, Tarjei som skulle rädda honom och övertala honom om ett bättre liv. Och Tarjei överlever inte. Jag mindes verkligen inte det, hade för mig att Tarjei var en av dem som levde verkligt länge. Blöh.

Sedan hoppar boken fram i tiden ganska många år och Alexander och Cecilie Paladins tvillingar har blivit stora, Gabriella är dyster pga en förlupen brudgum och blir i stället kär i Kaleb och gifter sig med honom samt adopterar den föräldralösa lilla Eli. Jag hade också helt glömt hur Kaleb, Mattias, Liv och Gabriella startar hem för föräldralösa barn och där bland andra tar till sig systrarna Frida och Oline från Oslos gator. Dessa tjejer är 10 och 15 år och är helt råa och vilda, skriker och svär och ger fin krydda åt all vänlighet på Gråstensholm. Typisk Sandemo-humor som jag gillar.

Titel: Det onda arvet
Serie: Sagan om Isfolket #6
Författare: Margit Sandemo

2 kommentarer:

  1. Minns ni vad den sjuke gruvpojken som jobbade tillsammans med Mattias och Kaleb heter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag mindes inte, men har boken kvar så jag kunde kolla: Han heter Knut.

      Radera