lördag 4 juli 2015

PAX bok 3 och 4: Mylingen och Bjäran

Nu har jag äntligen fått läsa tredje och fjärde boken i PAX-serien. Och jag är fortfarande grymt imponerad. Så bra det här är!. Det läskiga, de fina Mariefred-miljöerna, det fantastiska språket, det faktum att det handlar om väsen från vår egen mytologi, illustrationerna (åh!!), på-pricken-dialogerna...allt, allt, allt!

Mylingen är nästan för läskig. För mig. Jag är ändå rätt skräckboksvan, men det här? Gah! Värsta sortens läskigt, med ett barn som går igen och vill ha ihjäl de levande. Liten, grå, smutsig och trasig står hon där, mylingen, med en rostig sax i handen och pekar på barnen som har filmkväll hemma hos en tjej. "Inte du, inte du...men du." Eller senare, när Alrik och Viggo för att oskadliggöra mylingen ska bära hennes ben till kyrkogården...alltså nej och fy och vedervärdigt och väääärsta sortens mardröm. Det här, mina vänner, är ingenting för räddhågade typer.

I Bjäran är det inte lika mycket renodlad skräck. Här är berättandet mer koncentrerat runt hur jobbigt Alrik och Viggo har det. Hur dömda på förhand de är, hur vilsna i tillvaron och hur de nästan ger upp. Hur viktigt det är med kompisar och grupptryck, men även kärleken mellan bröder. Det är riktigt bra skrivet, och jag lyfter gärna fram Bjäran ur serien och rekommenderar till andra som normalt inte läser skräckböcker så att de får läsa om Alrik och Viggo. I Bjäran är den allra läskigaste typen Träslöjds-Thomas. Maken till enögt beteende och förstockad dumhet och elakhet är svårt att hitta. Men Alriks och Viggos fosterföräldrar, Leylah och Anders? Dem vill jag krama! Så fina! Och så måste jag ta med en av Henrik Jonssons makalösa illustrationer här också - jag fick tårar i ögonen av den (fast du måste förstås läsa storyn som hör till för att fatta helt):


Förutom allt det där galet läskiga, eller fina om killarna så är det mycket humor också. Älskar Alriks och Viggos svarsrepliker ibland, eller samtalen hemma vid deras köksbord med Leylah och Anders också. Och imparna! Gud vad jag älskar imparna! Jo, visst är de elaka och farliga och allt det där. Men så vansinnigt roliga när de pratar. Särskilt den där med kattmössan. Väldigt mycket gremlins över imparna, förresten...

Vad du än gör - missa inte den här serien! (ja, du måste tåla läskigheter förstås)

Titel: Mylingen + Bjäran
Serie: PAX 3 + 4
Författare: Ingela Korsell & Åsa Larsson
Illustrationer: Henrik Jonsson
Utg år: 2015
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp dem till exempel här eller här

4 kommentarer:

  1. Vi lyssnar på de här i bilen. Älskar dem (både vi vuxna och barnen som är mellan 6-10). Halvvägs genom Bjäran nu, lyssnar klart i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooh... blir inte sexåringen rädd för Mylingen?? Såååå läskig...!

      Radera
    2. Jo, lite. Men ev protester överröstas snabbt av storasyskonen och oss vuxna (moget och ansvarstagande föräldraskap?). Läskigaste böckerna hittills, om man ser till böcker som de blir rädda av även sedan boken är utläst, har annars varit de om Krabbsjögrund. Rekommenderas varmt ;)

      Radera
    3. Ja de är också riktigt bra!

      Radera