tisdag 4 oktober 2016

Efter festen

Efter festen gör en annorlunda grej i feelgood-sammanhang: Ralph och Jem är redan ett par. De har levt ihop i elva år, och befinner sig alltså väldigt mycket i "lived happily ever after" (och är alltså samma Ralph och Jem som fick varandra i Jewells Ralphs party som jag också har läst och skrivit om här). Det Jewell gör är alltså att gå på djupet i den där levdelyckligaallasinadagar-lyckan och kolla om det verkligen blev så himla bra.

Jo, för det har ju blivit en hel del vardag för Ralph och Jem. De har fått två barn, och befinner sig precis mitt i sömnlösa nätter och ingen tid för sig själv-livet, och precis mitt i de där tankarna som kommer om "va? var det bara så HÄR mitt liv skulle bli?". De har köpt ett hus i södra London, Ralph försörjer dem genom att måla blommor (lite av löpande band-produktion av sin succé från Ralphs party) och Jem jobbar väl några timmar då och då men har definitivt huvudansvaret för barnen och hushållet mesta delen av sin tid. Ralph inleder den här boken med att vilja åka till San Francisco en vecka, ensam (han kan ju ändå inte amma Blake, liksom...?) för att få en time-out och en stopp-var-håller-mitt-liv-på-att-ta-vägen-stund. Jem, som garanterat också hade mått bra av en San Franciscosemester, blir arg men låter honom åka.

Och Ralph finner sig själv. Och någon slags andlighet. Och solbränna. Och ny energi. Jem finner att det sitter en hemmapappa på lekplatsen varje dag som hon kanske är lite intresserad av. Och hur mycket Ralph nu än kommer hem och tar tag i mer av hushållsarbete och barnansvar så knakar förhållandet. Fast det är tänkt att de ska gifta sig.

Det är intressant, och Lisa Jewell skriver bra om relationer och livskriser och funderingar och barn och vardag och allt det där. Men tyvärr höll jag på att gäspa käkarna ur led. Det här var inte vad jag ville ha just nu. Dessutom irriterar jag mig mest på huvudpersonerna i stället för att tycka om dem och känna med dem. Varför kan de bara inte prata med varandra, i stället för att gå och hålla saker för sig själva tills allt surnar bortom all hjälp? Gräla loss lite i stället för att smågnälla och komma med sura antydningar? Jo jag förstår ju att den här boken handlar om just det, hur människor kan gå vilse i sina relationer fast de egentligen passar ihop - men jag tycker inte om att läsa om det. Jag fick verkligen tvinga mig själv att läsa hela boken (för jag ville ju veta hur/om de kunde hitta varandra igen). Men feel-good? Alltså, njae. Tycker jag inte. Mer relationsroman med svärta.

Titel: Efter festen
Författare: Lisa Jewell
Originaltitel: After the Party
Översättning: Milla Emrén
Utg år: 2013
Förlag: Printz Publishing
Köp den till exempel här eller här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar