tisdag 18 oktober 2016

PAX - Pestan

Så landade den då hos mig, boken med brunorange infärgning av sidorna och en reservationskö i systemet som liknar dem för efterlängtade vuxenböcker. Sjunde boken i PAX-serien: Pestan. Och jag utnyttjade glatt min lilla bokmakt och snodde hem den direkt när jag packade upp den ur kartongen med nya böcker, och läste ut den på kvällen innan jag lät den vandra vidare till de ivriga läsarna i reservationskön.

Bra? O, ja! Läskig? Inte som några i serien (Mylingen, Gasten....ja, jag tittar på er och ryser) - mer spännande och precis som i till exempel Bjäran så är det några av människorna som är de läskigare den här gången. Människor som piskar upp hatstämning via facebook och andra sociala media och bildar medborgargarde för att själva skipa ordning och reda... hu!

Det går någon mystisk sjukdom i Mariefred - många har insjuknat med riktigt otäcka symtom som näsblod, hög feber och förvirring. Det är oklart hur sjukdomen sprids vidare, så de sjuka isoleras på en särskild avdelning på sjukhuset. Varken Alrik eller Viggo drabbas - men väl Tarek, deras fosterbror (Leylas och Anders son).

Mina favoriter imparna är med, även impen i kattmössan (han med det militäriska språket) - men inte tillräckligt mycket för att jag ska bli nöjd. (För min del hade imparna nästan kunnat få en hel bok åt sig själva att bre ut sig i.) Iris är med och har listiga planer, Maggan Migrän är också med och har ännu listigare planer och ännu smetigare läppstift. Huga vad hon är otäck.

Och så börjar det så smått bli jul mitt i alltihop, med julklappar som det ska rimmas till. Till hårgelé? Självklart detta: "Ser håret ut som en självdöd björn? Sitter du ensam i ett hörn? Tryck då ut en skvätt Så ligger håret rätt" Jo.

Nu längtar jag efter Vitormen. 

Titel: Pestan
Serie: PAX #7
Författare: Åsa Larsson & Ingela Korsell
Illustrationer: Henrik Jonsson
Utg år: 2016
Förlag: Bonnier Carlsen
Köp den till exempel här eller här

2 kommentarer:

  1. Oh ja, de är så bra! Vi lyssnar på dem I bilen och har kommit ungefär halvvägs igenom den här nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, vad mysigt att kunna lyssna ihop på de här!

      Radera